Kyse on tietenkin BMW:n suurimmasta bokserimoottorista koskaan. Moottorin tilavuus on 1802 cm3 ja sen poraus ja isku ovat 107,1 mm ja 100 mm.
Moottorin teho on 67 kW / 91 hv 4750 rpm. Maksimivääntö 158 Nm tulee ulos 3000 kierroksella minuutissa. Käytettävissä on yli 150 newtonmetrin vääntö 2000 ja 4000 kierroksen välisellä alueella. Ison vauhtipyörän kanssa tämä taannee "aika mukavasti" käytössäkin tuntuvaa vääntöä.
Moottorin maksimikierrosnopeus on 5750 rpm ja tyhjäkäyntinopeus 950 rpm.
Uusi iso bokseri on ilma/öljyjäähdytteinen ja siinä on rivoitetut sylinterit ja kannet. Moottori painaa 110,8 kg vaihteistoineen.
Moottorin kampiakseli on valmistettu karkaistusta ja lämpökäsitellystä teräksestä. Siinä on keskellä yksi ylimääräinen laakeri estämässä ison moottorin väännön taipumista aiheuttavia värähtelyjä.
Kevytmetallisylinterit on pinnoitettu NiCaSilillä.
Märkäsumppuvoitelusta huolehtii kaksityövaiheinen öljypumppu.
Venttiilejä on neljä per sylinteri. Niiden avautumisesta huolehtivat työntötangot. Venttiilivälykset säädetään ruuveilla perinteiseen BMW-bokserin tapaan. Imuventtiilin halkaisija on 41,2 mm ja pakoventtiilin 35 mm. Venttiilikulmat ovat vastaavasti 21 ja 24 astetta.
Kuten niin monissa BMW:n bokserikoneissa tässäkin on yksilevyinen kuivakytkin. Vaihteita on kuusi. Luistokykin on vakiona.
Voimansiirto on toteutettu kardaaniakselilla.
Aiheesta aiemmin:
BMW esitteli Concept R 18 / 2:n – tuotantomalli näytille vasta 2020?