Uudella F 900 R roadsterilla ja F 900 XR adventure sportilla BMW laajentaa tuotevalikoimaansa suositussa keskikokoisten pyörien segmentissä. Molemmat mallit perustuvat samaan moottori – runkokombinaatioon.
Malliuudistuksen ytimessä on uusi moottori, joka perustuu 2018 julkistettuun F 850 GS:n kaksisylinteriseen rinnakkaismoottoriin. Sen kuutiotilavuus oli 852 cm3, uutuuden puolestaan 895 cm3. Kasvaneen tilavuuden myötä teho on nyt 77 kW / 105 hevosvoimaa, ja vääntökäyrän pitäisi olla entistä tasaisempi ja väännökkäämpi. Sytytysväli on 270/450 °, jolla moottorin pitäisi kuulostaa enemmän V-koneelta.
Moottori on kantava osa teräsputkirungon rakennetta, ja uudet, kapeat ja lyhyemmät takarungot kiinnitetään pulttaamalla.
Malleissa on luistokytkin vakiona ja runsaasti elektroniikkaa sekä valmiina että erityisesti lisävarusteena hankittavissa.
Mukana on vakiona kaksi ajotapavalintaa "Rain" ja "Road" sekä ABS-jarrut ja ASC, Automatic Stability Control, joka on poiskytkettävissä. Valaistus on toteutettu LEDein ja Bluetooth-liitettävyys on mukana.
Optiona on valittavissa Pro-ajotapa, avaimeton käynnistys, kallistukseen mukautuvat eli kaarteeseen näyttävät ajovalot, Dynamic ESA eli elektronisesti säätyvä alusta, shifteri, kaarteessa lukkiutumattomat jarrut eli ABS Pro, MSR eli moottorin vääntöä kontrolloiva järjestelmä, joka estää takapyörän lukkiutumisen yhdessä luistokyktimen kanssa, hätäpuhelujärjestelmä jne.
Pyörissä on hitsaamalla kootut muoviset polttoainetankit BMW:n mukaan ensi kertaa tuotantomoottoripyörissä. Polttoainetankit on nyt nostettu istuimen alta "normaaliin" paikkaansa. XR-mallin polttoainesäiliön tilavuus on 15,5 litraa ja R:n 13 litraa.
Edessä on upside-down etuhaarukka ja takana kaksiaisainen keinuhaarukka.
Kummassakin mallissa on BMW:n uusi 6,5 tuuman TFT-näyttö, jossa on Bluetooth liitettävyys automaattisesti mukana.
F 900 XR:ssä kuljettajan ajoasento on pysty ja suojattu tuulta ja säätä vastaan matka-ajoa varten. Etukatteen tuulilasi on säädettävissä.
F 900 R:n ajoasento on aktiivisempi ja sporttisempi.
Molempiin on saatavilla sekä korkeampia että matalampia istuimia oikean istumiskorkeuden varmistamiseksi.
F 900 R on saatavilla Blackstorm metallic, San Marino Blue metallic ja Style Sport in Hockenheim Silver metallic/Racing Red -värityksillä.
F 900 XR:n väritysvaihtoehdot ovat puolestaan Light White, Galvanic Gold metallic ja Sport in Racing Red.
BMW F 900 R ja F 900 XR teknisiä tietoja:
- • 2-sylinterinen rivimoottori 895 cm3. Teho 77 kW / 105 hv / 8 750 rpm. Vääntö 92 Nm / 6 500 rpm. Laaja vääntöalue. Yli 87 Nm vääntöä 4 500 - 8 500 rpm välillä. Saatavilla 35 kW (48 hp) versio A2-korttiluokkaan. Kaksi tasapainoakselia poistamassa värinöitä.
- • Kaksi ajotapavalintaa "Rain" ja "Road" sekä ABS ja ASC vakiona. Pro-ajotapavalinta optiona sekä Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Dynamic Brake Control (DBC) ja moottorin väännön kontrolli (MSR) tehdasoptiona.
- • Teräsputkirunko, moottori kantava osa rakennetta. Uusi kapea teräksinen takarunko.
- • Kevyet, hitsatut, muoviset polttoainetankit.
- • Edessä upside-down etuteleskooppi, joustomatka 135 mm (F 900 R) ja 170 mm (F 900 XR). Takana 142 mm (F 900 R) ja 172 mm (F 900 XR). Elektronisesti säätyvä Dynamic ESA -jousitus tehdasoptiona. ABS Pro; kaarteessa lukkiutumattomat jarrut optiona. Runsas valikoima muuta optiona valittavaa elektroniikkaa.