Vuosimallin 2020 BMW S 1000 XR:n uusi moottori perustuu nykyiseen S 1000 RR:n rivineloseen, mutta ilman muuttuvaa venttiilinajoitusta. Moottorin painoa on pudotettu 5 kg.
Moottorin teho on 121 kW / 165 hv / 11 000 rpm. Maksimivääntö on 114 Nm / 9250 rpm. Moottorin vääntökäyrä on entistä tasaisempi, ja se on mm. mahdollistanut 4-, 5- ja 6-vaihteiden pidentämisen. Tavoitteena moottorimelun, kulutuksen ja kulumisen vähentäminen erityisesti maantieajossa.
Moottorissa on elektroninen väännön hallinta (MSR) ensi kertaa. MSR estää takapyörän luiston tiukan kaasutuksen tai alaspäin vaihdon yhteydessä.
Painonsäästöjen ansiosta S 1000 XR painaa nyt 226 kg, kokonaiset 10 kilogrammaa vähemmän kuin vuoden 2019 malli.
Pyörään on lisätty vakiona ominaisuuksia, jotka aiemmin ovat olleet lisävarusteina, kuten uusin Dynamic ESA (sähköinen alusta). Dynamic ESA Pro on saatavilla lisävarusteena. Siinä on kaksi vaimennusasetusta, Road ja Dynamic sekä automaattinen kuorman kompensointi.
Ensi kertaa pyörässä on dynaaminen jarruassistentti DBC (Dynamic Brake Control), joka tehostaa jarrutustapahtumaa.
Nyt on vakiona mukana kolmen aiemman, Rain, Road ja Dynamicin lisäksi myös Dynamic Pro -valinta, joka on täysin konfiguroitavissa. Sillä voi vaikuttaa mm. kaasun vasteeseen, ABS:n ja vetoluiston hallintaan sekä wheelien estoon.
ABS Pro tuo myös kaarteessa lukkiutumattomat jarrut pyörään. Lisäksi pyörässä on DTC, dynaaminen luistonesto, Hill Start Control Pro ja Bluetooth-liitettävyys sekä täys-LED-valaistus.
Pyörässä on myös uusi 6,5 tuuman monitoimi-TFT-näyttö. Näytön uusimisessa suurin paino on ollut luettavuudella ja näkyvyydellä kaikissa valaistusolosuhteissa.
Painoa uudessa S 1000 XR:ssä on moottorin lisäksi pudotettu mm. jousituksesta ja takahaarukasta.
Myös ajamisen ergonomiaa on kehitetty paremman istuimen ja polvien pitoalueen osalta. Ergonomisen kolmion ohjaustangon päistä istuimeen ja jalkatappeihin pitäisi olla entistä parempi.
Malli tulee saataville kahtena värivaihtoehtona: Ice Grey ja Racing Red/White Aluminium.