Ariel Ace Iron Horse -malli on valmistettu juhlistamaan sitä, että on kulunut 90 vuotta siitä, kun ensimmäiset "Black Arielit" on valmistettu. Mustia Arieleita valmistettiin vuosina 1926-1930. Alun perin mallin kehitti Vic Mole, Arielin myyntipäällikkö. Hän ajoi Arielilla 10 000 mailia pysähtymättä, kiipesi Mount Snowdonille ja ylitti Englannin kanaalin, joten Molen vaikutus Arielin brändin modernisointiiin ja designiin oli suuri.
Legendaarinen suunnittelija ja insinööri Val Page tuli mukaan tiimiin 1926. Hän suunnitteli uudet moottorit, toi uutta tuotantotekniikkaa ja modernisoi tehtaan, joten Ariel kehittyi rytinällä 1926-1929, mikä elvytti myöskin merkin brändin.
Uusi Ariel Ace Iron Horse juhlistaa merkin tuon aikakauden pyöriä ja ihmisiä sekä samalla demonstroi sitä ainutlaatuista tapaa, millä Ariel nykyään rakentaa ajoneuvonsa sekä kykyä räätälöidä ne yksittäisten asiakkaiden tarpeiden mukaan.
– Emme rakenne kahta samanlaista pyörää, vakuuttaa Arielin johtaja Simon Saunders. – On myös erittäin tärkeää, että jokainen Ariel, joka tehtaalta lähtee, on juuri oikeanlainen kullekin asiakkaalle. Pyörien ja autojen rakentaminen tällä tavalla, jossa olemme erinomaisia, ei olisi mahdollista massatuotannossa. Kun sinulle tulee Ariel, niin se on sinun Arielisi, ei vain yksi ajoneuvo otettuna suoraan linjalta.
Keskeinen osa pyörää, kuten muitakin Aceja, on CNC-työstetty, käsin hitsattu alumiinirunko. Koneistaminen vie noin 70 tuntia, ja se on työstetty seitsemästä yksittäisestä, koneistetusta lentokonelaadun alumiiniosasta, joten se on modernin teknologian ja perinteisen käsityötaidon yhdistelmää – Arielin valmistusfilosofian ydintä. Iron Horsessa asiaa on viety vielä askel eteenpäin, ja rungon osat on kiillotettu käsin.
– Se on rakkauden työtä alusta loppuun, Arielin moottoripyöräpuolen johtaja Tom Siebert toteaa. – Mutta motoristit ymmärtävät ja arvostavat sitä huolenpidon tasoa, mikä meillä on luodessamme Arielin moottoripyöriä.
Yhden ihmisen työn tulos
Kuten kaikki Arielin ajoneuvot, myös Iron Horsen valmistaa yksi teknikko alusta loppuun, ja vasta kun hän on tyytyväinen työnsä tulokseen, hänen nimensä lisätään pyörän runkoon. Steve King, joka rakensi kuvissa näkyvän pyörän totesi: – Ei ole aikarajaa, missä pyörä olisi rakennettava, vaan sen on oltava täydellinen. Jokainen pyörä, jonka rakennan, on hyvin paljon minun, kunnes asiakas ottaa sen haltuunsa, mutta kun näkee sen ilon ja tyytyväisyyden määrän, mikä heillä luovutustilaisuudessa on, niin se on iso syy siihen, miksi rakastan työtäni.
Moottorina on Hondan 1237 cc 76° V4-Unicam-kone jossa on tehoa 173 hevosvoimaa ja 129 Nm vääntöä. Lisäksi pyörässä on luistokytkin, ride by wire, sekä kuusipykäläinen vaihteisto ja kardaaniveto. Kiihtyvyys nollasta sataan vie noin 3 sekuntia, ja huippunopeus on 170 mph, 274 km/h.
Samalla kun pyysimme kuvia pyörästä, kyselimme myös sitä, miksi Arielilla ei otettu lisätehoja Hondan moottorista, jolloin Tom Siebert totesi, että tokihan sitäkin kokeiltiin. – Teimme tuotantoerän Ace Rs:iä ja viritimme moottorit 204 hevosvoimaan, mutta ne olivat kalliita. Ja noin 170 hv on hyvä määrä normaali Acelle, Siebert kertoi.
Hiilikuituinen polttoainetankki ja hiilikuitupanelit ja osat edustavat 21 vuosisadan mustaa osuutta pyörässä. Hiilikuidun kuviota jäljittelee myös istuimen visuaalinen ilme, joka kertoo tietenkin Arielin paneutumisesta pieniinkin yksityiskohtiin.
Pyörässä on Arielin oma niinikään kiillotettu Girder-etupää ja Öhlinsin TTX -vaimennin kaikin säädöin. Girder-etupää on samantyyppinen kuin 20-luvun Arieleissakin, mutta modernisoituna versiona. Luvassa on parempi ajotuntuma ja vääntöjäykkyys sekä herkkyys kuin perinteisellä teleskooppietupäällä. Takana on Pro Link -vivusto varustettuna täysin säädettävällä Öhlinsin vaimentimella.
Säädettävät jalkatapit, jarru- ja kytkinkahvat, täys-Led-valaistus, LCD-näyttö ja kuusimäntäiset etujarrusatulat, ABS sekä vetoluiston esto täydentävät Ace Iron Horsea.
Pyörän hinta vapaasti Iso-Britanniassa on arvonlisäveroineen 29 686 puntaa eli 34 673 euroa.