Efeston leskentekijä-paketti antaa 300 hevosvoiman huipputehon peräti 40 minuutiksi. Samoin hybridi-Panigalella voi ajaa vaikkapa Pariisin tiukkenevien päästömääräysten keskellä 30-40 minuutin ajan pelkän sähkömoottorin voimalla.
Hybridivaihtoehto on vallannut alaa autojen keskuudessa, erityisesti superautojen keskuudessa, mutta yhtään massatuotantoon tarkoitettua hybridimoottoripyörää ei vielä ole nähty liikenteessä. Eikä Efestonkaan ratkaisua vielä sellaisena voi pitää, mutta ratkaisu sopinee henkilölle, joka haluaa ajaa lyhyehköt työmatkat päästöttömästi ja sitten toisaalta ajaa välillä "hieman" reippaammin. Kyse on todellisesta hybridi-superbikesta.
Muutossarjan mukana tulee oma ajotapavalintakytkin, joka mahdollistaa pyörän käyttämisen joko pelkästään bensiinillä, pelkästään sähköllä, boost-tehomoodissa tai muokattavassa moodissa.
Epäilemättä boost-valinta on se, mikä ostajaa eniten kiinnostaa. Silloin hybridipaketin kaikki 300 hevosvoimaa ovat käytössä ja kiihtyvyys ja nopeus varmasti huippuluokkaa. Olisi mielenkiintoista kuulla 0-200 km/h kuluva aika.
Sähkömoottori on liitetty ketjun avulla suoraan vetorattaalle, mikä mahdollistaa ajamisen pelkällä sähköllä tai kun sitä käytetään boost- eli tehomoodissa täydentämään alavääntöä ja antamaan lisää tehoa.
Tehoakku sijaitsee pyörän peräosassa ja mahdollistaa 30-40 minuutin ajon pelkällä sähköllä kaupunkinopeuksissa.
Moottoripyörien osalta ongelmana on tietenkin mm. tilanpuute. Sen seurauksena Efeston rakennussarjakin tekee Ducatista vähän oudon näköisen. Akku, sähkömoottori ja invertteri vaativat oman tilansa ja pistävät silmään ainakin normaaliin Panigaleen verrattuna.
Alkuperäisen Panigalen kuivapaino on vain 164 kg, joten se on siinäkin mielessä hyvin sopiva rakentelun kohteeksi. Hybridimuutossarja akkuineen, sähkömoottoreineen, inverttereineen ja voimansiirtoineen tuo pyörään lisäpainoa vain noin 30 kg, joten kokonaispaino pysyy alunperin kevyessä pyörässä vielä hallinnassa.
Tekniset tiedot, 200 Novantanove Hybridirakennussarja Ducati Panigale 1299:n:
- Moottori kaksisylinterinen nstejäähdytteinen Superquadro, 4 venttiiliä per sylinteri, desmodrominen venttiilikoneisto
- Teho 143 kW (205 HP) @ 10.500 rpm. Vääntö 145 Nm @ 8.750 rpm
- Sähkömoottori nestejäähdytteinen aksiaalimoottori, paino 9,4 kg. Huipputeho 80 kW / 108 hv. Vääntö 150 Nm.
- Yhteisteho hybridinä 220 kW / 300 hv @ 10 500 rpm. Vääntö 295 Nm @ 9000 rpm.
- Kuivapaino 194 kg. Polttoainetankin tilavuus 17 l.
Efeston sivuille pääset tästä.