Hyviä otteita Macau Grand Prixin avauspäivänä esittänyt Erno Kostamo paransi vauhtia entisestään tänään ajetussa toisessa aika-ajossa. Noin sekunnin parannusta hakemaan lähtenyt Kostamo yllätti itsensäkin parantamalla aikaansa 2,4 sekuntia, mikä oikeuttaa huomisessa kilpailussa seitsemänteen lähtöruutuun.
– Pyörää pehmennettiin eilisestä hiukan, ja se olikin parempi. Ajaminen ei ole yhtä uuvuttavaa, kun jousitus ottaa tärskyt paremmin vastaan. Toki pyöränkin muutokset vaikuttivat positiivisesti, ainakin luottoon, mutta en usko, että hyvä kierrosaika sinänsä oli kalustosta kiinni, Kostamo kertoo.
Aika-ajon puolivälissä Kostamo pääsi seuraamaan Michael Rutteria kierroksen verran. Tuloksena oli puolisen sekuntia ensimmäistä aika-ajoa nopeampi kierros.
– Siinä tuntui, että mennään aika kovaa, ei riskillä, mutta aika lähellä ylärajaa. Kun tulin varikolle vaihtamaan uutta takarengasta, olin kahdeksantena ja ajattelin, että aikani riittää top 10 -lähtöruutuun, kuvailee Kostamo.
Kilpailijat kuitenkin vaihtoivat alle uusia aika-ajorenkaita ja Kostamo näki näyttötaululta sijoituksensa putoavan kierros toisensa jälkeen. Lopulta sijoitus oli pudonnut jo neljänneksitoista, mutta tuolloin näköpiiriin ilmestyi kokenut Macaun kävijä Horst Saiger.
– Liimaannuin Saigerin perään kahden kierroksen ajaksi. Ensimmäisellä kierroksella katselin linjoja ja toisella lähdin hakemaan hyvää aikaa, Kostamo kertoo.
Tuloksena oli edelliseen parhaaseen nähden 1,9 sekunnin parannus. Yhteensä Kostamo siis paransi aikaansa eilisestä 2,4 sekuntia, mikä oikeuttaa seitsemänteen lähtöruutuun.
– Saigerin perässä oli todella helppo ajaa, vauhti ei tuntunut yhtään kovemmalta. Kun palasin varikolle, mekaanikot kysyivät, uskoinko ajaneeni noin nopean kierroksen. On myönnettävä, että en kyllä uskonut, nauraa Kostamo.
Kierrosajan arvoa lisää se, että se on ajettu kilpailurenkaalla ja kilpailusäädöillä, kun muut kärkikuljettajat käyttävät erityisiä aika-ajorenkaita ja niitä vastaavia säätöjä.
– Minullakin olisi ollut mahdollisuus aika-ajorenkaiden käyttöön, mutta en ole koskaan ajanut niillä, joten pitäydyin tutuissa kilpailurenkaissa, Kostamo perustelee.
Kokemus Macaun radasta on olennaista hyvien suoritusten kannalta, mitä Saigerin perässä ajettu hyvä kierros korostaa.
– En ole koskaan aiemmin saanut vetoapuja, vaan olen joutunut ajamaan kaikki aikani itse. Tänä viikonloppua olen kuitenkin päässyt kolme kertaa muiden kuljettajien perään, ja se, että esimerkiksi ylätasanteen osuudella voi rytmittää omaa tekemistä toisen mukaan, helpottaa ajamista merkittävästi. Jotta radan oikeasti oppii, tarvitaan alle niin jumalaton määrä kierroksia, että sitä ei edes tajua. Esimerkiksi IRRC:ssä tilanne on erilainen, ja hyvään vauhtiin voi päästä jo ensimmäisessä kilpailussa, Kostamo kuvailee.
Kaikki on valmista huomenna ajettavaan kilpailuun ja Kostamolla on aikaa omistaa loppupäivä rentoutumiselle.
– Meillä on vielä palaveri tiimin kanssa, mutta pyörään ei varmaankaan enää tehdä muutoksia. Olin taas nopeusmittauspisteessä viidenneksi nopein, joten vauhti on kohdallaan ja se tuo myös itseluottamusta. Nyt suunnitelmissa on vetää henkeä ja rentoutua uima-altaalla ennen huomista. Aamun warm upissa yritän vahvistaa itseluottamusta edelleen kellottamalla jälleen hyvän ajan. Vaikka tähän mennessä kaikki on sujunut todella hyvin, en ota kilpailuun paineita, vaan ajan riskejä minimoiden sen, mihin vauhti riittää, lopettaa Kostamo.
Warm up ajetaan lauantaina kello 5.50 Suomen aikaa ja 12 kierroksen kilpailu starttaa kello 9.55. Macau GP:tä voi seurata suorana lähetyksenä osoitteesta https://livestream.com/MacauGrandPrix.