Seuraava eli 85. Päijänteen ympäriajo ajetaan 21.-22.3.2020. Reitti on pääpiirteissään sama kuin viime kilpailussa. Aloitus- sekä yötaukopaikkana toimii jälleen Vierumäki, joka tarjoaa hienot puitteet kilpailulle, ja maastokokeet ovat muutamaa muutosta lukuun ottamatta samat kuin viime talvena. Tarkempi kilpailureitti julkistetaan myöhemmin.
Päitsin tavaramerkkejä ovat kymmenkunta erikoiskoetta per kilpailupäivä, pitkät erikoiskokeiden väliset siirtymät, talviolosuhteet sekä pimeänajo. Päitsin molemmat kilpailupäivät toimivat erillisinä SM-osakilpailuina. Harrastajille Päitsi on ollut vuosikymmenet suuri selviytymiskoetus ja ”enduromiehen pyhiinvaellus”, kuten kokeneet konkarit kuvailevat. Molempien päivien nopein kuski ansaitsee Päitsin yleiskilpailun voiton ja saa nimensä Päijänne-kilpeen. Kolmella Päitsi-voitolla kilven lunastaa itselleen. Historian aikana jo 11 kuskia on lunastanut kilven itselleen.
Päitsi Trophy
Päitsi Trophy on niin ikään kaksipäiväinen kilpailu, jonka reitti on kuitenkin lyhyempi kuin varsinaisen Päitsin. Päitsi Trophyyn kuuluu siis vain osa maastokokeista, ja ajopäivät ovat lyhyemmät, mutta olosuhteet ja fiilis sitä aitoa Päitsiä. Trophy-reitin kuljettajat saapuvat Vierumäelle lauantaina valoisaan aikaan, eivätkä siten tarvitse pyöriinsä lisävaloja
Tulevassa Päitsissä ajetaan SM-luokissa A ja B sekä kansallisissa C, V-40, V-50. V-60 ja V-70-luokissa. Päitsi Trophyssa ovat mukana seuraavat luokat: D (naiset), Kuntoluokka, Classic ja pariajo. Kilpailu starttaa lauantaiaamuna Vierumäeltä, ja yötauko vietetään niin ikään Vierumäellä. Viime Päitsin tapaan maali sijaitsee Vantaan Vauhtikeskuksessa.
Tulevalla Päitsillä panostetaan taas yhteishuoltoon enemmän, ja yhteishuolto helpottaa monella tavalla kilpailuun osallistumista. Yhteishuoltoon osallistumalla kuljettajat varmistavat korkealaatuisen huollon jokaiselle tankkauspaikalle, voivat alentaa osallistumisen kustannuksia ja vähentää kilpailun valmistautumiseen tarvittavaa työtä. Yhteishuollon ansiosta huoltopaikat eivät ruuhkaudu, kilpailun turvallisuus paranee ja ympäristöä kuormitetaan vähemmän. Yhteishuollon ansiosta kilpailuun voi osallistua täysin ilman omaa huoltoautoa, mutta yksi oma huoltoauto toki helpottaa kilpailijan järjestelyitä. Tarjolla on myös haalarihuolto-palvelu.
Päitsin nettisivuille pääset tästä.