Toista kertaa Macau Grand Prixiin osallistuva Erno Kostamo aloitti urakkansa yhdessä maailman suurimmista katuratakilpailuista hyvässä vauhdissa ja sijoittui kymmenenneksi sekä päivän avanneissa vapaissa harjoituksissa että sen päättäneessä ensimmäisessä aika-ajossakin. Avainasemassa hyviin suorituksiin oli Kostamon mukaan viime vuonna saatu kokemus.
– Toisella kerralla tänne oli kieltämättä merkittävästi helpompi lähteä ajamaan. Siitä huolimatta treenin ensimmäinen puolituntinen oli melkoista sähellystä. Intoa oli vain liikaa ja tuli puskettua aivan liian lujaa. Kun rauhoitin menoa hieman, olinkin loppuvaiheessa parhaimmillani sijalla 4, Kostamo hehkuttaa.
Session loppuvaiheessa myös muiden ajat paranivat ja Kostamo oli seitsemännellä sijalla. Viimeisellä kierroksellaan Kostamo kellotti ensimmäisillä kolmella sektorilla hyviä aikoja, mutta hyvä kierros vesittyi viimeisellä sektorilla. Lopulta Kostamo oli harjoituksen kymmenes.
– Suoritus oli ihan hyvä ja pyöräkin tuntui heti valmiiksi aika käypäiseltä radalle. Ainoan ongelman aiheutti järjestäjän toimittama bensa, jonka vuoksi inssit saivat hieman hakea moottorinohjauksen säätöjä, mutta tilanne tuntui olevan kaikille sama, Kostamo kuvailee.
Harjoituksen perusteella Kostamo päätti kokeilla aika-ajossa lyhyempiä välityksiä. Muutos ei kuitenkaan toiminut, sillä lyhyempi välitys toi pyörän ajettavuuteen liikaa repivyyttä.
– Pyörä kyllä heräsi hyvin mutkista, mutta oli hankala tasaisemmin ajettavilla osuuksilla, joten palasimme takaisin pidempään välitykseen, Kostamo kertoo.
Rauhallisempi pyörä toikin hyviä tuloksia ja parhaimmillaan Kostamon sijoitus oli kahdeksas. Aika-ajon lopussa kiteeläinen putosi pari sijoitusta, ollen lopulta kymmenenneksi nopein.
– Lopussa ajoin Ian Hutchinsonin perässä nopeaa kierrosta luullen, että MM-tason kaveri MM-tason pyörällä menisi jonnekin, mutta sain hänet kiinni kierroksen lopussa ja hyvä aika jäi haaveeksi. Olin tuossa vaiheessa sijalla 9, mutta tiimikaveri Davey Todd pääsi niukasti edelleni. Tyytyväinen täytyy silti olla, ero kärkeen on puolittunut viime vuodesta ja optimikierros olisi ollut puoli sekuntia nopeampi, sillä olisin ollut seitsemäs, Kostamo laskee.
Hyvin sujunut torstai antaa odottaa menestystä myös lauantaina ajettavassa kilpailussa. Nopeuden suhteen Kostamo uskoo olevansa kilpailussa tukevasti kymmenen kärjessä.
– Tänään ajoin aivan realistista kisavauhtia ja sen perusteella sijoitukset 5-10 ovat täysin mahdollisia. Siitä ylöspäin tarvitsee vielä enemmän kokemusta, sillä kärkikuskit ajavat aivan omilla sekuntiluvuillaan, Kostamo pohtii.
Kostamo ajaa Macaossa ensimmäistä kertaa MGM by Penz13 -tiimissä ja uusi tiimi saakin kuljettajalta varauksettomat kehut.
– Tiimin toiminta on hyvin ammattitaitoista. Pekka Oikkonen on tuttu mekaanikko, mutta muut tulevat tiimiltä ja taustalla auttamassa on myös BMW:n tehtaan edustaja. Kaikki asiat hoituvat hyvin ja nopeasti, eikä itse tarvitse huolehtia mistään, joten ajamiseen saa keskittyä täysillä. Toki hommat hoituisivat myös yksin artisti maksaa -meiningillä touhuten, mutta on tämä paljon helpompaa, eikä tarvitse miettiä ylimääräisiä. Lisäksi tiimipäällikkö Rico Penzkofer on kallisarvoisena tukena, samaan tyyliin kuin Aki Ajo aikanaan. Hän näkee aina, jos sattuu jännittämään ja tulee rauhoittelemaan sekä neuvomaan – kuten hän itse asiassa on tehnyt koko kauden ajan, Kostamo kiittää.
– Lisäksi pyörä on tosi hyvä. Kaikki henkilökohtaiset osat ovat omia, niitä, joilla olen tottunut ajamaan, joten tuntuma on tuttu. Myös moottori on erittäin vahva. Taisimme olla mittauspisteessä viidenneksi nopeimpia. Tämän päivän suoritus oli kuitenkin aika lailla maksimi, ja vielä sekunnin verran pitäisi saada ajasta pois. Sanoinkin mekaanikoille ”tehkää jotakin”. Katsotaan, mitä he huomiseksi keksivät, Kostamo nauraa.
Macau GP on todella suuri tapahtuma ja sen paikallinen medianäkyvyys on merkittävä. Tähän liittyen kilpailun tähdillä, kuljettajilla, on runsaasti oheisohjelmaa ja promootiotapahtumia, ja myös Kostamo on niihin erittäin haluttu vieras. Viikko sitten Macaoon saapuneella kuljettajalla ei olekaan ollut aikaa lomailuun.
– Meidän tiimillämme tapahtumia on ollut varmasti kaikkein eniten. Eilisen saimme levätä ja valmistautua viikonlopun kilpailuun, mutta sen lisäksi vapaapäiviä ole ollut yhtään, vaan on saanut olla juoksemassa koko ajan kissanristiäisestä toiseen, Kostamo kuvailee kilpailumatkan tavanomaisesta poikkeavaa ohjelmaa.
Macau Grand Prix jatkuu huomenna perjantaina Erno Kostamon osalta toisella aika-ajolla kello 1.30 Suomen aikaa. Lauantaina ajetaan Warm Up kello 5.50 Suomen aikaa ja 12 kierroksen kilpailu starttaa kello 9.55. Macau GP:tä voi seurata suorana lähetyksenä internetistä, osoitteesta https://livestream.com/MacauGrandPrix.