Katy Perry julkisti musiikkikappaleen "Harleys in Hawaii" viime kuussa. Sen inspiraationa toimi trooppinen loma idyllisellä Havaijilla, jonka Perry vietti sulhasensa, näyttelijä Orlando Bloomin kanssa.
Kahdessa viikossa julkistamisensa jälkeen videota sitä on striimattu Spotifyssä yli 20 miljoonaa kertaa, ja tämän jutun kirjoittamisen aikaan sitä on katsottu Youtubessa miltei 15 miljoonaa kertaa.
“Harleys in Hawaii,”eli Harrikat Havaijilla kappale kertoo Harley-kuskeista tuolla saarella lomailemassa ja ajelemassa Harrikoilla sekä viettämässä kuumia hetkiä yhdessä.
New York Times mm. kommentoi asiaa toteamalla, että yritykset uhraavat nykyään product placementiin eli tuotesijoitteluun samalla tavalla rahaa kuin perinteiseen mainontaan. Katy Perry on raskaan sarjan sosiaalinen vaikuttaja, jolla on yli 100 miljoonaa seuraajaa Twitterissä ja 80 miljoonaa Instagramissa. Mutta hämmentävää tässä on se, että Harley ainoastaan lainasi pyörät kuvausta varten. Ilmeisesti Perryllä ei olisi ollut käyttöä niille miljoonille, mitä mahdollisesti toteutuksessa olisi saattanut tuotesijoittelusopimuksen myötä liikkua.
Harley siis sai käytännössä ilmaiseksi kymmenien, jopa satojen miljoonien ihmisten kiinnostuksen Katy Perryn eri sosiaalisten medioiden ja siellä syntyneiden keskustelujen ja jakojen kautta. Sen kannalta asia ei tietenkään olisi voinut sujua paremmin.
Katy Perry kertoi kappaleen synnystä eräälle losangeleslaiselle radiojuontajalle seuraavaa:
– Vuokrasimme Harleyn koska olimme siellä vain muutamia päiviä. Voin muistaa erityisesti, missä olin silloin, kadunkulmassa Osahulla ja kääntymässä siitä risteyksestä jolloin kuiskasin Orlandon korvaan, että aion kirjoittaa laulun, jonka nimi on 'Harleys in Hawaii', Katy Perry kertoi.
Katy Perryn ammattimaisesta asenteesta kertoo jotain se, että hän palkkasi valmentajan opettamaan häntä ajamaan moottoripyörällä musiikkivideotaan varten.
Perry myös itse kertoi, että sai pyörät lainaksi paikalliselta kaupiaalta Kauailta, ja siinä oli todellakin kaikki, millä tavalla H-D osallistui kappaleen tuottamiseen.
Harleyn pääkonttorissa tapahtunut huomattiin vasta äskettäin. Toki se sittemmin on maksanut Universal Music Groupille kappaleen, siis oikeastaan musiikin, videoklippien ja valokuvien käyttöoikeuksista omissa sosiaalisen median kanavissaan selvää riihikuivaa rahaa.
Harley-Davidsonin myynti laski jo toissa vuonna, ja viime vuonna Yhdysvalloissa 10 prosentin verran, ja lasku on jatkunut tämänkin vuoden puolella sentään maltillisempaa 5 % vauhtia vuoden 9 ensi kuukauden aikana.
Mikäli Katy Perryn "Harleys in Hawaii" -video ei näy alla, voit katsoa sen täällä.