KTM 1290 Super Duke R 2020

 KTM 1290 Super Duke R:n eläimellistä viehätysvoimaa on lisätty päivityksen myötä. Uusi alusta, tyyli ja elektroniikka herättänevät monen nakupyörää halajavan mielenkiinnon. Kyseessä on mallin suurin uudistus, väitti KTM.

Pyörän komponenttien painoa on viilattu kautta linjan ja samalla uusittua 75-asteen 1301 cc kaksisylinteristä LC8-V2-moottoria on kutiteltu lisähevosten ja -väännön aikaansaamiseksi. Moottorin Ram-air-ilmanotto on nyt toteutettu LED-valojen välistä.

KTM 1290 Super Duke R on varustettu laatukomponenetein.

KTM 1290 Super Duke R on varustettu laatukomponenetein.

Pyörä on, kuten aiemminkin, menevän näköinen, eivätkä leveä ja matala ohjaustanko ja kuljettajan näkymät ainakaan vähennä kiinnostusta. 

Pyörässä on lisäksi Brembon monoblokkijarrut, kaarteissakin toimivat lukkiutumattomat jarrut, tunnetusti hyvä WP:n alusta, monitoimi-tft-näyttö, LED-ajovalot ja lisävarusteena hankittavissa oleva molempiin suuntiin toimiva uusittu shifteri.

Mallissa on myös avaimeton sytytys.

Super Duke 1290 R 2020 pähkinänkuoressa:

  • - Päivitetyn vaihteiston shifteri toimii nopeammin ja keveämmin
  • - Uusi teräksinen polttoainetankki on tilavuudeltaan 16 litraa, ja sen uusi muotoilu on suunniteltu antamaan tukea kuljettajalle sekä kadulla että radalla.
  • – Uudet äänenvaimentimet optimoivat kaasujen virtauksia, kun taas kaksi katalysaattoria pitävät huolta päästöistä rajoittamatta V-2-moottorin tehoa.
  • – Uudessa ultrakevyessä kromimolybdeeniteräsrungossa moottori on kantavana osana. Kokonaisuus on kolme kertaa jäykempi ja kaksi kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä ja tarjoaa parempaa käsiteltävyyttä.
  • – Myös komposiittirakenteinen takarunko on pantu uusiksi, ja on aiempaa kevyempi.
  • – Uusi, aiempaa pidempi yksiaisainen keinuhaarukka on asemoitu uusiksi lähemmäs eturatasta paremman hallittavuuden saavuttamiseksi.
  • – 48 mm upside-down-etuhaarukkaa on päivitetty. Uusi WP Apex USD on aiempaa kevyempi, ja siinä on erilliset vaimennuspiirit. Vaimentimet ovat täysin säädettävät.
  • – Myös takamonoiskunvaimennin on uusittu WP Apex.
  • – Samalla takavaimentimen linkitystä on uusittu, tavoitteena parempi ajonautinto karkeilla tienpinnoilla.
  • – Uudet CAD-suunnitellut vanteet ovat kevyemmät, mutta lujemmat ja vielä näyttävätkin hyviltä.
  • – Renkaina on Bridgestonen S22:t.
  • – Ajovalinnat on päivitetty siten, että ne häiritsevät vähemmän ajamista kaikilla valinnoilla pehmeämmällä wheelienestotoiminnolla.
  • – Moottoripyörän stabiiliuden kontrolli yhdessä Boschin kaarre-ABS:ien kanssa, ajotapavalinnat sekä moniasentoinen  kallistuskulman tajuava vetoluiston esto.
  • – Motorcycle Traction Control (MTC) eli stabiiliuden ohjaus käyttää kuusiakselista kallistuksenmittausanturia.
  • – Lisävarusteena saatava "Trackmode" eli ratakäyttöön suunniteltu ajotapavalinta sisältää myös lähtöavustimen ja 9-asentoisen pyörähtämisen eston. Lisäksi sen avulla saa pois päältä wheelieneston.
  • – Lisävarusteena saatava teho-moodi sisältää ratakäyttöön suunnatun valinnan perustoiminnot, mutta katukäyttöön mukailtuna.
  • – Mukana vakiona KTM My Ride -sovellus ja bluetooth-yhteys kuljettajan älypuhelimeen sekä siten äänenvoimakkuuden säätö ja puheluihin vastaamisen mahdollisuus.
  • – Uudet Led-ajovalot ja päivänajovalot
  • – Uusi monitoiminen tft-näyttö.

KTM 1290 Super Duke R: WPS ja Brembo.

KTM 1290 Super Duke R: WPS ja Brembo.

Tekniset tiedot: 

  • Moottori 1301 cc nestejäähdytteinen 75° V-Twin, DOHC, 4 venttiiliä per sylinteri. Poraus X isku 108 x 71 mm, paineöljyvoitelu.
  • 6 vaihdetta, PASC hydraulitoiminen luistokytkin
  • Keihin EMS, ride-by-wire
  • Runko kromimolybdeeniputkea, takarunko alumiinia ja komposiittia, ohjaustanko alumiinia, 
  • Jousitus: edessä WP APEX USD Ø 48 mm, 125 mm jousto. Takana WP APEX Monoshock, 140mm.
  • Jarrut edessä / takana: levyt 320 mm/240 mm.
  • Renkaat: edessä 120/70ZR 17; takana 200/55ZR 17.
  • Ohjauskulma: 25.2°, akseliväli 1,497mm ± 15 mm. Maavara 160mm. Istuinkorkeus 835 mm. Polttoainetankin tilavuus 16l. Kuivapaino 189 kg. 

 

KTM 890 Duke R

KTM 890 Duke R 2020.

KTM 890 Duke R 2020.

KTM 890 Duke R:ään on napattu ominaisuuksia pikkuveljestään 790 Dukesta, kuten sopivuus päivittäiseen käyttöön. Mutta samalla se on urheilullisempi ja terävämpi nakupyörä kovaan ajoon. Uusi moottori tarjoaa lisää tehoa ja vääntöä ja ne on yhdistetty kisamaisempaan ajoergonomiaan ja parempiin jarruihin sekä täysin säädettävään WP:n Apex-alustaan. 

KTM:n sanojen mukaan malli sopii motoristeille, jotka kaipaavat äärimmäisempiä kokemuksia sekä särmikkyyttä verrattuna isompitilavuuksisiin malleihin.

Runko on ilmeisesti sama kuin 790 R:ssäkin, mutta moottorin teho on 121 hevosvoimaa ja vääntöä rinnakkaistwinistä irtoaa 99 Nm.

KTM 390 Adventure

KTM 390 Adventure 2020.

KTM 390 Adventure 2020.

KTM avasi omalta osaltaan pelin pienikuutioisempien seikkailupyörien sarjassa epäilemättä mielenkiintoisella mallilla. Sen huomasi siitäkin, että moottorin koosta huolimatta pyörä kiinnosti kaiken nähneitä motojournalisteja miltei samalla tavalla kuin isommat Duket.

Pyörän olemassaolosta tai oikeastaan tulosta on tiedetty etukäteen, joten sikäli ei ollut kyse suurestakaan yllätyksestä.

Mallin kehittelyssä on hyödynnetty 790 Adventuresta saatuja kokemuksia puhumattakaan parin vuosikymmenen aikana kerättyä osaamista, mikä on kertynyt KTM:n menestyksekkäästä osallistumisesta Dakar Ralliin. Myös tyylissä on onnistuneesti mukailtu isommista sisaruksista saatua malli-ilmettä.

KTM 390 Adventuren mittaristo.

KTM 390 Adventuren mittaristo.

Kyse on kevarin jälkeisestä siirymisestä ensimmäiseen seikkailusegmentissä isompaan pyörään, joka sopii hyvin matka-ajoon ja kevyeen offroad-ajoon. Pyörän tekniikka on monelta osin perua 390 Dukesta, kuten esimerkiksi 373-kuutiosenttimetrin yksisylinterinen moottori, ja "tarjoaa saman tunteen ja suorituskyvyn, mikä löytyy 450 Rallyn takaa, mutta A2-ajokorttikelpoisessa muodossa ja Euro 5 säädökset täyttävänä".

Teräsputkirunko ja säädettävä WP:n alusta täydentävät kuvaa.

KTM 390 etupuolelta.

KTM 390 etupuolelta.

Tungosta riitti.

Tungosta riitti.

Lisää kuvia:

KTM 1290 Super Duke 2020.

KTM 1290 Super Duke 2020.

KTM 1290 Super Duke 2020.

KTM 1290 Super Duke 2020.

KTM 1290 Super Duke 2020.

KTM 1290 Super Duke 2020.

KTM 890 Duke 2020.

KTM 890 Duke 2020.

KTM 890 Duke 2020.

KTM 890 Duke 2020.

KTM 890 Duke 2020.

KTM 890 Duke 2020.

KTM 390 Adventure 2020.

KTM 390 Adventure 2020.

KTM 390 Adventure 2020.

KTM 390 Adventure 2020.

KTM 390 Adventure 2020.

KTM 390 Adventure 2020.

KTM 390 Adventure 2020.

KTM 390 Adventure 2020.