Kansanedustajan näkökulma on samassa linjassa mm. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Poliisihallituksen kanssa.
— Valvontalaitteiston tulee olla selkeästi kuljettajan havaittavissa, jotta automaattivalvonnalla olisi tosiasiallista vaikutusta ylinopeusten ennaltaehkäisemisessä. Nykyisellään maastoon kätketyt nopeuskamerat aiheuttavat tarpeettomia jarrutuksia, ja luovat pahimmillaan suoranaisia sakkorysiä maamme maanteille, toteaa SDP:n kansanedustaja Kari.
Poliisien ammattitaitoa tarvitaan myös teille
Viime vuosina teille on merkittävästi lisätty kehittynyttä kameratekniikkaa poliisin suorittaman näkyvän liikennevalvonnan sijaan. Karin mukaan kiinteä automaattivalvonta ei kuitenkaan korvaa osaavaa henkilöstöä. Poliisiviranomaisten ammattitaitoa tarvitaan jopa aiempaa enemmän puuttumaan pelkkien nopeuksien sijaan myös kuljettajien ajokuntoon, ajoneuvoturvallisuuteen ja liikennesääntörikkomuksiin. Erityisesti raskaan kaluston ja ulkomaisen kabotaasiliikenteen valvominen on välttämätöntä niin tienkäyttäjien turvallisuuden kuin kotimaisen kuljetusalan toimintaedellytysten turvaamiseksi.
— Olen yhtä mieltä poliisiviranomaisten voimavarojen lisäämisen tarpeesta uusien tehtävien ja uhkakuvien myötä, mutta liikenneturvallisuustyön resurssipulaa tulee helpottaa ensisijaisesti varmistamalla tarvittava henkilöstömäärä eikä laskea vain tekniikan ja automaation varaan, muistuttaa Kari.
Lainsäädäntö mahdollistaa muutoksen näkyvämpään valvontaan
Kari jätti jo edellisellä vaalikaudella lakialoitteen kameratolppien sijoittelun ja runkovärityksen muuttamisesta (LA 17/2017 vp) sekä kirjallisen kysymyksen ylinopeuksien puuttumiskynnyksistä (KK 206/2017 vp).
— Silloinen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vastasi lainsäädännön mahdollistavan kameratolppien maalaamisen, ja myös Poliisihallituksen uutisoitiin väläyttävän aloitteelle vihreää valoa. Myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on tutkimuksessaan (2018) lausunut näkyvämmän automaattivalvonnan eduista. Ihmettelenkin, missä kameratolppien maalaustalkoot siis viipyvät? kertaa Kari.
Kari jätti eduskunnassa kirjallisen kysymyksen nopeusvalvontakameroiden runkovärityksen ja sijoittelun tarkoituksenmukaisuudesta automaattisessa liikennevalvonnassa 17.10.2019.