Erittäin arvostetusta vuosimallin 1946 500-kuutioisesta Gilera Saturno Competizione -kisapyörästä on rakentanut kopion suurella pieteetillä merkin entinen tehdaskilpa-ajaja Ettore Villa, ja pyörä myydään H&H Classicsin huutokaupassa toinen marraskuuta National Motorcycle Museumissa.
Pyörän hinta-arvio on 12 500 - 14 800 euroa.
Aikanaan kun Villa sai pyörän valmiiksi, hän käytti sitä historiallisten pyörien kisoissa ja paraateissa.
Pyörän osti sittemmin vuonna 1992 tunnettu keräilijä Raymond Ainscoe kokoelmaansa, ja sen jälkeen se siirtyi nykyisen omistajan Tim Jacksonin haltuun 2006.
Pyörää modifioitiin ja paranneltiin Jacksonia varten vuosina 2006 / 2007, sillä hän kisasi sillä. Pyörän alkuperäinen Marellin magneetto vaihdettiin Lucasin vastaavavaan, ja myös takajousitukseen ja etujarruun tehtiin muutoksia. Kaikki alkuperäisosat tulevat kaupan mukana.
Jackson päätyi pyörällä kuudenneksi Goodwood Revivalissa 2010 ja seitsemänneksi 2014. Pyörällä on kisattu myös Silverstonessa, Malloryssa ja Belgiassa vuosien varrella.
– Tällaiset pyörät ovat harvinaisia, eikä niitä tule avoimeen myyntiin kovinkaan usein, joten olen tyytyväinen siitä, että toimittajamme päätyi myymään pyörän Museolla järjestämässämme tilaisuudessa, H&H:n moottoripyöriin erikoistunut Mark Bryan toteaa.
Guiseppe Gilera, joka syntyi vuonna 1887, alkoi 15-vuotiaana työskennellä mekaanikko-oppipoikana Bianchin moottoripyörätehtaalla, ja hioi osaamistaan Swiss Moto Reven Italian tehtaalla. 22-vuotiaana vuonna 1909 Guiseppe Gilera rakensi ensimmäisen hänen omaa suunnitteluaan olevan moottoripyöränsä pienessä verstaassa Milanossa.
Samana vuonna hän voitti pyörällään mäkikilpailun. 1911 hän perusti Gileran tehdastiimin ja osallistui moniin alueellisiin kilpailuihin. Hän alkoi saada tunnustusta, ja tapasi asianajajan, jolla oli ongelmia Harley-Davidsoninsa kassa. Gileran maagiset kädet puhuivat, ja ongelma tuli korjattua. Juristi oli niin kiitollinen, että esitteli Gileran varakkaille investoreille, jotka rahoittivat hänen startup-yrityksensä rakentamia tulevia malleja.
Gilera Saturnon ensimmäinen kisaprototyyppiversio esiteltiin 1940 ja se oli varustettu 32 mm:n Dell'Orto-kaasuttimella. Massimo Masserini voittti sillä Targa Florion kisan Palernassa heti ensi kisassaan. Yksityiskuljettajat tunnistivat silloin välittömästi pyörän piilevän potentiaalin.
Vuonna 1946 Saturnon kisaversiota paranneltiin uudella girder-etupäällä ja etujarrulla, 35 mm:n kaasuttimella saatiin tehoa nostettua 36 hevosvoimaan 6000 kierroksella minuutissa.
San Remon kisassa Carlo Bandirola ajoi ensimmäiseksi vuosina 1947 ja 1948 ja voitti vielä seuraavina kolmenakin vuonna kisan.
Lisätietoja H&H:n sivuilta täältä.