Yhdysvalloissa sähkö-Harrikan hinta alkaa karvan alle 30 000 dollarista, mikä on sikäläisillä moottoripyörämarkkinoilla korkea hinta. Jälleenmyyjien kommentit osoittavat, että Harleyn tavoite houkutella Livewirellä nuoria ympäristötietoisia asiakkaita ontuu juuri korkean hinnan vuoksi.
Eräs jälleenmyyjistä totesikin karrikoidusti, että "kiinnostusta riittää, mutta kun hinnasta puhutaan, kiinnostus lentää ulos ikkunasta".
116-vuotiaan Harleyn tavoite on houkutella Livewirellä merkin pariin nuoria ympäristötietoisia asiakkaita saadakseen Yhdysvalloissa jo vuosia laskeneen myyntikäyränsä nousuun. Toistaiseksi houkuttelun onnistumisesta ei ole olemassa todisteita.
Ongelma on nimenomaan hinnassa, sillä Livewire maksaa miltei saman kuin Tesla Model 3, mutta se on suunnattu markkinaan, jota ei vielä ole olemassa: nuoret, vihreät ja varakkaat ensimmäistä moottoripyöräänsä ostavat.
Pyörä on ollut ennakkotilattavissa Yhdysvalloissa tammikuusta lähtien. Livewireä on kuitenkin tilannut lähinnä merkille uskollinen ydinryhmä: jo olemassaolevat ja vanhat Harrikka-kuskit, ainakin jos on uskomista 40 haastatellun Livewireä myyvän diilerin kommentteihin. Kaikkiaan Yhdysvalloissa Livewireä myy noin 150 jälleenmyyjää.
Harleyn myynti on ydinalueella USA:ssa laskenut vuosi toisensa jälkeen, tähänastiset pohjat ovat vuodelta 2018, mutta vuoden 2019 myynnin odotetaan jäävän vielä alemmaksi.
Yrityksen osakekurssi on laskenut 5 vuoden aikana 42 %, kun S&P 500 indeksi on vastaavana aikana noussut 47 %.
Nuorilla ei ole rahaa
Livewire julkistettiin suurin toivein, mutta ainakaan toistaiseksi ennakkotilaukset eivät ole jälleenmyyjien mukaan käyneet yritykselle rasitteeksi.
Nuorilla ei yksinkertaisesti ole varaa pyörään opintolainojen maksujen pyörteessä. Lisäksi Harley ei ole järjestänyt mitään myyntiä tukevia alennuskampanjoita. Pyörä on kuitenkin erään jälleenmyyjän mukaan suunnattu henkilölle, joka tienaa yli 100 000 dollaria vuodessa.
Jälleenmyyjät odottavatkin, että Harley tekisi Teslat, eli toisi kalliin huippumallin jälkeen edullisemman sähköisen kuluttajamallin markkinoille.
H-D onkin luvannut tuoda myyntiin uusia sähköisiä moottoripyörämalleja eri kokoluokissa, mukaan lukien e-polkupyörät ja lasten sähköpyörät, vuoteen 2022 mennessä.
Nuoret kuluttajat ovat hyvin hintatietoisia, ja Livewiren lyhyt ajomatka latauksella rajoittaa sen myyntiä niin ikään. Ajomatka latauksella jää alle 160 kilometriin, kun syklissä ajetaan tie- ja kaupunkiajoa.
Yksi lisäongelma on se, että pyörät ovat tulleet tuotantoon aiottua hitaammin. Alunperin niiden piti tulla myymälöihin elokuussa, sitten syyskuussa. Syyskuun viimeisenä päivänä jälleenmyyjät USA:ssa odottivat edelleen pyöriään.
Livewire Suomessa
Soitto pariin Harley-Davidson-myymälään Suomessa antoi samansuuntaisen kuvan mallin tilanteesta. Pyörän hinta on Suomessa vielä korkeampi, halvimmillaankin yli 38 000 euroa (41 700 dollaria), mikä varmasti omalta osaltaan rajaa ostajakuntaa. Hinnan puolesta Livewire ei meilläkään kuulosta nuoren aloittelevan motoristin kulkupeliltä ympäristötietoisuuden asteesta riippumatta.
Selvisi myös, että Livewirejä on myyty Suomessa tähän mennessä tasan yksi kappale, jota odotetaan maahan aikaisintaan marraskuussa.
Pyörien piti olla Suomessa jo syyskuussa, minkä myyjät kokevat ongelmaksi, koska todellista pyörää on tietenkin helpompi myydä kuin pelkkää kuvaa.
Kiinnostuneita on kuitenkin riittänyt meilläkin, joten ehkä ostointo nousee ensi vuonna, kun pyörää saadaan paremmin maahan, ja niitä alkaa näkyä kaduilla ja teillä.
Suomalaiset myyjät odottavat joka tapauksessa pyörää innolla, sillä heillä on positiivisia kokemuksia mallin koeajoista Hollannista ja USA:sta.