Kallio otti erinomaisen lähdön ja oli 16:tena, kunnes hän kaatui kolmannella kierroksella radan kahdeksannessa mutkassa eturenkaan luistettua alta jarrutuksessa.
– Harmittaa älyttömästi, että kisani päättyi niin alussa. Minulle olisi ollut tärkeää ajaa paljon kierroksia ja kisa läpi kokemuksen takia, kauden toiseen MotoGP-osakilpailuunsa osallistunut Kallio kertoi.
– Kisa lähti käyntiin todella hyvin ja pystyin heti nousemaan useita sijoituksia. Tarkoituksenani olikin hyökätä alussa. Olimme selkeästi kilpailukykyisempiä muihin verrattuna kuin aiemmin.
Kalliolla on ollut haasteita pyöränsä takarenkaan pidon kanssa. Sunnuntaiksi tehtyjen pyörän säätömuutosten jälkeen hän oli aamun warm-upissa 18:ksi nopein, ja kilpailun alku täydellä tankilla lupaili hyvää myös pidon suhteen.
Kallio ajoi ensimmäiset kierrokset samassa kuljettajajoukossa espanjalaisen tiimitoverinsa, 11:stä lähtöruudusta startanneen Pol Espargaron kanssa. Suomalaisen edessä oli myös Red Bull KTM Tech 3 -tiimin portugalilainen Miguel Oliveira, joka lähti paikalta 17.
– Ainahan kaatuminen johtuu jollain tapaa kuskin omasta virheestä, mutten tehnyt tilanteessa mitään normaalista poikkeavaa. Mahdollisesti tuoreen kisakokemuksen puute kuitenkin vaikutti asiaan. Datan mukaan eturenkaan paine ja lämpötila lähtivät tavallista korkeampaan nousuun, koska ryhmässä ajettaessa puhdas ilma ei päässyt viilentämään rengasta. Ehkä tätä asiaa olisi pitänyt itse huomioida enemmän.
Espargaro ajoi maaliin 13:tena ja Oliveira 16:tena.
Kauden 15:nnen osakilpailun voitti espanjalainen Marc Marquez, joka varmisti maailmanmestaruuden. Titteli oli Marquezille MotoGP-luokassa kuudes ja uralla kahdeksas. Osakilpailun toiseksi ajoi ykkösruudusta lähtenyt ranskalainen Fabio Quartararo ja kolmanneksi espanjalainen Maverick Viñales.
MM-kautta on jäljellä neljä osakilpailua. Seuraavaksi ajetaan Japanissa 18.-20. lokakuuta.
– Japanissa on osittain samantyylinen rata kuin täällä, missä on monta rajua jarrutusta. Japanissa rata on kuitenkin vielä enemmän ”stop and go” -tyylinen.
– Lähdemme pyöräni säätöjen kanssa varmaan samalta pohjalta kuin nyt täällä oli sunnuntaina, mutta meidän pitää silti saada renkaisiin lisää painetta. Pito on parempi täydellä tankilla, mutta pyörän pitäisi toimia kevyempänäkin.
Tulokset, kilpailu, su 5.10.2019; MotoGP
- 1. Marc MARQUEZ, SPA, Repsol Honda Team, Honda, 39’36.223
- 2. Fabio QUARTARARO, FRA, Petronas Yamaha SRT, Yamaha, +0.171
- 3. Maverick VIÑALES, SPA, Monster Energy Yamaha MotoGP, Yamaha, +1.380
- 4. Andrea DOVIZIOSO, ITA, Ducati Team, Ducati, +11.218
- 5. Alex RINS, SPA, Team SUZUKI ECSTAR, Suzuki, +11.449
- Keskeytys. Mika KALLIO, FIN, Red Bull KTM Factory Racing, KTM, +23 kierrosta
Kaikki tulokset täältä.