Puolan Gdanskissa ajetaan maajoukkueiden välinen EM-kilpailu kahdessa kategoriassa. Miesten maajoukkueessa on kaksi 85-kuutioisella (EMX85-luokka), yksi 125-kuutioisella (EMX125) ja yksi 250-kuutioisella (EMX250) pyörällä ajavaa kuljettajaa. Lisäksi naiset kamppailevat menestyksestä kaksihenkisissä maajoukkueissa.
Suomea edustavat EMX85-luokassa alle 15-vuotiaiden MXC/A-luokan Suomen mestari, Lohjan Seudun Moottorikerhon Kasimir Hindersson ja MXC/A:ssa yhden SM-osakilpailun voittanut, Vantaan Moottorikerhon Saku Mansikkamäki. EMX125-luokan kuljettaja on MX2-luokan SM-hopeamitalisti, Imatran Moottorikerho Matias Vesterinen. EMX250-luokassa kilpailee MX2-luokan Suomen mestari, Espoon Moottorikerhon Emil Silander.
Naisissa ovat liikkeellä tuore enduron naisten maailman cup -hopeamitalisti, Vantaan Moottorikerhon Sanna Kärkkäinen ja motocrossin naisten Suomen Cup -mestari, Hyvinkään Moottorikerhon Hanna Mertsalmi.
Vesterinen ajoi kotimaiset MX2-luokan kilpailut 250-kuutioisella nelitahtisella KTM:llä ja henkilökohtaisen EM-sarjan 125-kuutioisella kaksitahtisella KTM:llä. Puolassa Vesterinen jättää jäähyväiset 125-kuutioiselle.
- On mukava lähteä ajamaan maajoukkuekisaa ja viimeistä kertaa ”piikillä”. Minulla on tässä muutama treenikerta alla piikillä, kun muuten olen ajanut pääasiassa ”pikkunelarilla”, Vesterinen kertoo.
Keliolosuhteet ovat Puolassa lähtökohtaisesti harmaat, sillä kilpailualueella on satanut vettä jo viikon verran. Vesterisen seurueella oli torstaina ylipäätään haasteita päästä varikolle mutaisten teiden takia.
- Tänään perjantaina keli on ollut hyvä. Ei ole satanut eikä lauantainakaan pitäisi tulla vettä. Sunnuntaiksi onkin sitten luvattu sadetta.
- Rata on savipohjainen, muttei erityisen kova. Nyt se on monesta kohdasta mutainen ja märkä, mutta toisaalta löytyy paikkoja, joista vesi on valunut pois ja joissa rata vaikuttaa erittäin hyvältä. Radan pitäisi olla siinä kunnossa, että kyllä siellä kisaamaan pystyy.
Perjantaina on ohjelmassa ilmoittautuminen ja pyörien katsastus kilpailupaikalla sekä maajoukkueiden esittely Gdanskin keskustassa. Lauantaina ajetaan harjoitukset ja karsintaerät. Sunnuntaina on varsinaisen kilpailun vuoro.
SM-kerhojoukkuekilpailun ja uuden opinahjon kautta Puolaan
Vesterinen ajoi edellisen kilpailunsa parisen viikkoa sitten Orimattilassa, missä järjestettiin kerhojoukkueiden SM-kilpailu. Harmittavasti Vesterisen, Viljo Hälvän ja Selim Vainikan muodostaman Imatran Moottorikerhon joukkueen taival katkesi jo lauantaiseen karsintaan.
- Kaaduin tosi rajusti karsintaeräni alussa. Pyöräni ohjaus meni siinä vinoon ja ajolasini täyteen hiekkaa, joten kurvasin kierroksen lopuksi vielä ratavarikolle. Olin maalissa heikolla sijalla, 13:s, Vesterinen kuvailee.
- Lisäksi olin sairastellut siinä kisaa ennen ja minulla oli kuumetta, joten paras veto oli poissa. Itse asiassa sairastelu jatkui vielä seuraavan viikonkin.
17-vuotias Vesterinen on panostanut viime vuosina reilusti motocrossiin. Hän esimerkiksi piti opiskelusta välivuoden yläasteen jälkeen ja ajoi tällä kaudella SM-sarjan lisäksi täyden EM-sarjan. Noin kuukausi sitten Vesterinen palasi opintojen pariin, kun hänet hyväksyttiin urheilupainotteiselle linjalle Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian Jämsän yksikköön. Se tarkoitti muuttoa pois kotoa Ruokolahdelta asuntolaan Jämsään.
Ammatillinen oppilaitos Gradia Jämsä on tunnettu useiden motocross- ja endurokuljettajien opinahjona, sillä Gradia järjestää valmennusta myös offroad-pyörälajeissa. Jämsästä löytyy ajoharjoittelupaikat niin motocrossiin kuin enduroonkin, ja esimerkiksi alueella toimivan Jämsän Seudun Moottorikerhon kuljettajat ovat vakiinnuttaneet paikkansa enduron SM-sarjan eri luokkien mitalitaulukoissa vuosittain.
- Oli mahtavaa päästä Gradiaan. Pystyn ajamaan täysipainoisesti ja panostamaan motocrossiin, mutta samalla saan opiskeltua itselleni ammatin. Itse asiassa olen jo nyt näin lyhyessä ajassa treenannut eri tavalla ja enemmänkin kuin omatoimisesti.
Vesterinen opiskelee pienkonekorjaajaksi ja alustavasti tutkinnon pitäisi olla kourassa neljän vuoden kuluttua.
- Asennustyöt ja käsillä tekeminen on tuntunut kivalta, mutta kieltämättä kirjalliset tehtävät eivät niin maistu. Kokonaisuus tuntuu silti rennommalta kuin yläasteella ja pidän siitä, että saan ohjattua valmennusta.
- Aamuisin on salitreeniä tai lenkki. Sen perään on koulua, eli opiskelu ei ala ihan heti aamulla, vaan treenien jälkeen. Iltapäivällä on jälleen treenin aika ja se voi olla myös ajamista, mihin niin ikään saa valmennusta.
Puolassa järjestettävä EM-maajoukkuekilpailu on Vesterisen tämän kauden viimeinen ulkoratojen motocrosskilpailu. Hän osallistuu vielä Tampereen kansainväliseen supercrosskilpailuun, mikä järjestetään sisätiloissa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 8.-9. marraskuuta.
Seuraa Matias Vesterisen kilpailukautta Facebookissa: www.facebook.com/matiasvesterinen43