Patentin mukaan järjestelmä käyttää sekä passiivisia että mukautuvia jousituksen elementtejä, jotka vastaavat vaimennettavan maaperän erikoispiirteisiin sekä renkaitten alla- että edessäolevan maaston mukaan ja vaikuttavat vaimennukseen vastaavasti.
Etupyörän akseliin asennettu kiihtyvyysanturi mittaa akselin pystysuuntaisen liikkeen tuhat kertaa sekunnissa. Tämän informaation perusteella voidaan rakentaa AI- eli keinoälyyn perustuva järjestelmä, joka ennakoi tarvittavat säädöt etupyörän värähtelyjen ja niiden amplitudien avulla kahdella etukäteen asetetulla mitta-alueella.
Mittajärjestelmä seuraa tietyllä hetkellä akselilta saatua impulssia, jota rinnastetaan tietyn hetken kuluttua toiseen impulssiin. Näitten muuttujien välisen eron perusteella saadaan selville millaisella pinnalla ollaan, ja mitä on tulossa seuraavan silmänräpäyksen kuluttua.
Mittaamalla hidastuvuutta kahden pisteen välillä sekä aikaa, mikä kuluu siirryttäessä korkeimmasta raja-arvosta matalimpaan, pyörä tietää, kulkeeko se pehmeämmällä ja tasaisemmalla pinnalla (lyhyempi aika) vai karummassa maaperässä (pidempi aika). Tämä tieto ja sen arvot yhdessä pyörän aktiivisen jousituksen kanssa tarkoittavat sitä, että pyörä muuttaa asetuksia automaattisesti, älykkäästi ja reaaliaikaisesti sen arvion mukaan, mitä se olettaa, että on hetimiten tulossa.
Patenttipiirroksissa mallina on käytetty Honda CRF450L:ää, mutta tämäntyyppinen järjestelmä on sovitettavissa mihin tahansa moottoripyörään, missä sen käytöstä saadaan hyötyä. Vaikkapa matka- tai seikkailumoottoripyörään.
Asiasta kertoi ensin Morebikes.