Vaikka rangaistukset ovat koventuneet, ja tarkkaamattoman ajamisen ongelman ratkaisemiseksi on tullut uutta teknologiaa, monet kanadalaiset autoilijat eivät siltikään pysty vastustamaan matkapuhelintensa tai muiden häiriölähteitten tuomia houkuksia ajon aikana.
Tulokset Desjardins vakuutusyhtiön teettämästä kansallisesta tutkimuksesta paljastavat, että 54 % kanadalaisista myöntää autoilleensa matkapuhelintensa häiritessä heidän tarkkaavaisuuttaan. Luku on noussut edellisvuoden 38:sta prosentista. Yhä useampi on samalla tietoinen siitä, miten vaarallista tarkkaamaton ajaminen on. 32 % (vuonna 2018 27 %) vastaajista kertoi, että se on vaarallisinta ajokäyttäytymistä, eli jää vain hieman alle alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisen, jota pitää vaarallisimpana 35 % (37 % vuonna 2018).
Silti kanadalaiset näyttävät uskovan, että ongelman syynä on muut kuljettajat. 93 % ajajista on sitä mieltä, että he harvoin tai eivät koskaan aja tarkkaamattomasti matkapuhelinten häiritseminä, sen sijaan 84 % väittää näkevänsä aina muita ajajia käyttämässä matkapuhelimiaan.
– On selvää, että tarkkaamaton tai häiriintynyt ajaminen pysyy edelleen vakavana tieturvallisuusongelmana, totesi Desjardinsin pääjohtaja Denis Dubois. – On tärkeää jatkaa tietoisuuden lisäämistä tämän vakavan asian osalta, ja meidän pitää tehdä tarkkaamaton ajaminen sosiaalisesti yhtä tuomittavaksi kuin ajaminen humalassa. Kovemmat rangaistukset ja teknologia auttavat, ja tarkkaamaton ajaminen on estettävissä ja käyttäytymisemme muuttaminen pelastaa ihmishenkiä.
Vakavia seurauksia
Sikäläisen liikennevahinkokeskuksen Traffic Injury Research Foundationin (TIRF) tutkimukset kertovat, että yksi neljästä kuolemaan johtaneesta kolarista johtuu tarkkaamattomuudesta. Kasvavista sakoista, menetetyistä pisteistä ja poliisin kasvaneista ponnistuksista huolimatta yksistään vuonna 2015 tämä merkitsi 350 tieliikenneonettomuuksissa häiriintyneen ajamisen seurauksena.
– Kyse ei ole pelkästää autojen kuljettajista, jotka ovat riskivyöhykkeellä, tarkkaamattomalla ajamisella on vaikutuksia matkustajiin, jalankulkijoihin, pyöräilijöihin ja muihin tienkäyttäjiin, toteaa TIRFin johtaja Robyn Robertson. – Tarvitsemme sitoumuksen kaikilta kanadalaisilta että he ovat hereillä tien päällä.
Ajamisen häiriötekijät
Kun kysyttiin, mitkä tekijät saavat huomion kiinnittymään muualle ajamisesta:
49%: asiaan vaikutti ulkoinen ympäristö
45%: matkapuhelimen käyttö: tekstaaminen, sähköpostin käyttö, puhelut, jne.
41%: auton infotainment-järjestelmän asetusten vaihto
Kun vastaajilta kysyttiin erityisesti matkapuhelimen käytöstä, 42 % katsoi siitä navigointiohjeita, 37 % käytti sitä tekstiviesteihin tai puhumiseen ajon aikana.
Mikä lopettaisi tarkkaamattoman ajamisen?
Kolari toisen ajoneuvon kanssa 43 %, kovemmat sakot 26 % ja kolmantena vakuutusbonusten menettäminen, 21 %.
Tutkimukseen haastateltiin maaliskuussa 2019 3050 henkilöä ympäri Kanadan.