Hondan tiedotteen alussa luvataan, että uudet CRF1100L Africa Twin ja Africa Twin Adventure Sports saapuvat Eurooppaan - myös Suomeen - vielä vuoden 2019 puolella.
Olennaisimmat muutokset:
1. Pyörissä on uudet Euro 5 -päästönormin täyttävät moottorit, joiden tehoa ja vääntöä on myös päivitetty.
Huipputeho on nyt 75 kilowattia, 100,5 hevosvoimaa (aiemmin 94) ja maksimivääntö 105 Newtonmetriä (aiemmin 99 Nm). Nousua tehossa 7 % ja väännössä 6 %.
2. Pyörät ovat 5 kilogrammaa kevyempiä, mikä tekee sen, että teho/voimasuhde on 10 % parempi kuin aiemmin, kiitos painonpudotuksen ja tehonnousun. Painoa on pudotettu sekä moottorista, katteista että keinuhaarukasta.
3. Kokonaan uusi 6,5 tuuman monitoimi-TFT-mittaristo, jossa on Apple CarPlay- ja Bluetooth-liitettävyys ja kosketusnäyttö.
4. Neljä etukäteen tuunattua ajomoodia sekä kaksi kuljettajan räätälöitävissä olevaa. Vaikuttavat tehoon, moottorijarrutukseen, vääntöön, wheelieiden estoon ja kaarre-ABS:ien toimintaan. Väännön ohjausta Honda nimittää HSTC:ksi, Honda Selectable Torque Controliksi.
5. HSTC:stä, kaarre-ABS:ää, wheelieiden ohjausta ja takapään nousun estoa ohjataan kuusiakselisella IMU:lla, inertianmittausyksiköllä. Vakionopeudensäädin on nyttemmin vakiovaruste.
6. CRF 1100L Africa Twin -malli on entistä enemmän offroad-painotteinen.
7. CRF1100L Adventure Sports on tarkoitettu todelliseen pitkän matkan ajoon, ja siihen on saatavilla elektronisesti säätyvä huippuluokan Showa EERA alusta lisävarusteena.
8. Dual Clutch Transmission eli kaksoiskytkinautomaattivaihteisto saatavilla molempiin malleihin.
9. Honda on kuunnellut käyttäjien palautetta. Uusi Africa Twin on ainakin paperilla kehittynyt isoin askelin vuonna 2016 julkistettuun ensimmäiseen uuteen malliin verrattuna.
Isoja askeleita
Africa Twinin uusi moottori on tilavuudeltaan 1084 kuutiosenttimetrin rinnakkaistwin, jossa on 86 kuutiosenttimetriä kasvua alkuperäiseen 998 cm3:een verrattuna. Tehon ja väännön kasvu on saavutettu uudella sylinterinkannella, venttiilien ajoituksella, uudella kaasuläppärungolla sekä pakoputkiston muutoksilla.
Huipputeho 75 kW saavutetaan 7500 kierroksella minuutissa, ja huippuvääntö 105 Nm 6250 rpm. Samalla luvataan, että laaja vääntöalue ja moottorin luonteenomainen käyntiääni säilyvät.
Pyörässä on uusittu runko ja uusi, alumiininen takarunko, joka on pultattu päärunkoon. Uusi, kevyempi alumiininen keinuhaarukka perustuu samalle designille kuin CRF450R-motocross-pyörässä.
Elektroniikka ja mittaristo
Honda on ollut vähän jäljessä adventurepyörien elektroniikkakisassa, mutta nyt asiat on pantu kerralla kuntoon. Pyörissä on kuusiakselinen inertianmittausyksikkö, ride by wire, HTSC sekä vakionopeudensäädin, kaarteissakin toimivat ABS:t, wheelieiden hallinta, takapään noston esto sekä hätäpysähdysignaalit.
Ajotapa-asetuksia on kuusi, neljä ennalta säädettyä; Tour, Urban, Gravel ja Offroad ja kaksi kuljettajan muokattavissa olevaa. Säädöt vaikuttavat pyörän tehoon, moottorijarrutukseen, vääntöön, wheelieiden estoon ja kaarre-ABS:ien toimintaan.
CRF1100L Africa Twin on varustettu 6.5” TFT monitoiminäytöllä. Kosketusnäyttö on helppokäyttöinen ja voidaan muokata käyttäjän mieltymysten mukaan. Järjestelmä on yhteensopiva Apple Carplayn kanssa, jolloin käyttäjä näkee ajo-ohjeet, voi ottaa puheluja, vastaanottaa viestejä sekä kuunnella musiikkia puhelimensa kautta.
CRF1100L Africa Twin
Uuden CRF1100L Africa Twinin offroad-kelpoisuutta on parannettu edelleen. Siinä on uusi ralli-tyylinen ulkonäkö, kapeampi polttoainetankki, kompaktit kahvansuojat ja 40 mm kapeampi istuin, ja säädettävä 850 tai 870 mm:n istuinkorkeus.
Matalampi tuulilasi mahdollistaa kuljettajan liikkumisen eteen ja taaksepäin vapaammin, istuipa tämä tai seisoi. Pohjasuoja täydentää terävämmän ulkonäön, lisäksi pyörä on kaikkiaan 4 kg aiempaa kevyempi. 10 % tehopainosuhteen kasvu tuo lisää dynamiikkaa suorituskykyyn.
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
Uusi CRF1100L Africa Twin Adventure Sports on täysin varustettu pitkiä päivämatkoja varten. Siinä on 24,8 litran polttainetankki, jolla pitäisi päästä jopa 500 kilometrin ajomatkoihin tankkauksella, leveämpi kate, viiteen eri asentoon aseteltava tuulilasi ja vakiona lämpökahvat sekä latauspistoke.
Kuljettajaa ilahduttanevat kaarteen mukaan kääntyvät ajovalot, jotka antavat leveämmän valokeilan, kun pyörää kallistetaan sekä optiona Showan (Electronically Equipped Ride Adjustment) elektronisesti säätyvä EERA-jousitus.
Kaksoiskytkinautomaatti havaitsee kaarteet
Honda on myynyt yli 100 000 kaksoiskytkinautomaatilla (DCT) varustettua moottoripyörää Euroopassa järjestelmän esittelyn jälkeen. Se on edelleen ainoa laatuaan moottoripyörien maailmassa. Ensimmäinen kaksoiskytkinautomaatilla varustettu malli, johon sen sai optiona, oli vuoden 2009 VFR1200. Noin puolet Africa Twinin ostajista on valinnut kaksoiskytkinautomaatin.
Järjestelmää on kehitetty jatkuvasti vuosikymmenen aikana. Uusien Africa Twinien DCT pystyy huomaamaan IMU:n avulla sen, milloin kuljettaja on kaarteessa ja pyörä kallistettuna, jolloin vaihtamistapahtuma on luonnollisempi, kun automaatin valitsin on "D" tai "S" asennossa.
Värit
CRF1100L Africa Twin tulee saataville Grand Prix Red ja Matte Ballistic Black Metallic -väreissä, molempien takarunko on punainen. Adventure Sports version värit ovat Pearl Glare White Tricolour - heijastaa alkuperäistä XRV650-mallia - sekä Darkness Black Metallic.
Honda on myynyt maailmanlaajuisesti yli 87 000 Africa Twiniä vuoden 2016 jälkeen. Hondalla uskotaan, että tämän päivityskierroksen jälkeen, joka pitää sisällään 21 uutta patenttia, pyörä on entistä kiinnostavampi ja haluttavampi.
Pyörien hinnat ovat myös tiedossa.
Löydät ne näistä jutuista:
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports 2020; ominaisuudet, tekniset tiedot, hinta, katso kuvat
Honda CRF1100 Africa Twin 2020: offroad-kykyisemmän mallin tekniset tiedot, ominaisuudet, hinnat