Uudella väriyhdistelmällä varustettu pyörä on joka tapauksessa varustettu kahdella klassisella Monsterin erityispiirteellä: sporttisella suorituskyvyllä, jota korostaa välähdys punaa vanteissa, sekä silkka tyyli. Monster esiteltiin vuonna 1993 ensi kerran, ja siitä lähtien se on määrittänyt nakusporttien segmenttiä, väitetään Ducatin tiedotteessa. Uutuuden uskotaan vievän kategorian syvimmän olemuksen äärimmäisiin sfääreihin, mikä ei osoita kovin suurta vaatimattomuutta.
Monster 1200 on varustettu tuoreimmalla Testastretta 11° DS -moottorilla, jonka maksimiteho on 110 kW, 147 hv 9250 rpm. Silti moottorin vääntökäyrä on lineaarinen; sen tuottamaa voimaa pystyy hallinnoimaan kontrolloidusti. Pyörässä on ride by wire ja inertiatunnistin, joka mahdollistaa kaarteissakin toimivat ABS:t, vetoluistoneston sekä wheelieneston.
S-versio terävöittää Monsterin sporttista iskukykyä 48 mm Öhlinsin etuhaarukalla sekä saman merkin monotakavaimentimella. Jarruista vastaa Brembo, edessä on kaksi 330 mm levyä ja M50 monoblokkijarrusatulat.
Vanteissa on kummassakin kolme Y-puolaa, etulokasuoja puolestaan on tehty hiilikuidusta ja pyörässä on päiväajovalot sekä LED-suuntavilkut. Monster S:ssä on myös ylös ja alas toimiva shifteri.
Ainakin Italiassa pyörä tulee myymälöihin jo syyskuun lopulla, ja siellä se maksaa 17 390 euroa.