Panigale V4 R on tehokkain ja suorituskykyisin italialaisvalmistajan malli koskaan. Teknologiaa pursuileva laite, joka on johdettu suoraan MotoGP-maailmasta, kuten valmistajan tiedotteessa hehkutetaan. Huipputeknologiaa eivät ole pelkästään moottori ja alusta, vaan myös kate, jonka on suunnitellut ja kehittänyt tehtaan kisaosasto, Ducati Corse yhteistyössä merkin muotoilukeskuksen kanssa. Kate parantaa pyörän aerodynaamista suorituskykyä. Malli esiteltiin ensi kerran viime vuoden EICMA-messuilla Milanossa.
Aiheesta lisää täällä:
Ducati EICMA:ssa: makeaa mahan täydeltä - huipulla Panigale V4 R 234 hv
Katteeseen on myös integroitu Ducatin MotoGP:tä varten kehittämiä aerodynaamisia parannuksia. Kate itsessään on tehty hiilikuidusta, ja siinä on samantyyppiset ajostabiiliutta huippuvauhdeissa parantavat siivekkeet kuin MotoGP-pyörissä.
Panigale V4 R on kaikilta osiltaan katulaillinen World Superbike -luokan kisapyörä, ja tekninen perusta on pitkälti sama kuin merkin tehdassuperbikeissa 2019, missä ne ovat jo voittaneet tähän mennessä kisatuista 30 erästä 16.
998 cm3 Desmosedici Stradale R -moottorissa on poikkeuksellinen luonne. Sen moottori vastaa terävästi, ja se on suunniteltu rataominaisuudet mielessä. Sen sisäiset komponentit ovat kevyemmät, mikä säästää painoa peräti 2 kg verrattuna Panigale V4 S:ään. Pyörän tankattu paino on vain 193 kg. Sisäinen keveys mahdollistaa korkeammat kampiakselin kierrosnopeudet ja nostaa punaisen rajaa kierroslukumittarissa, mikä puolestaan mahdollistaa myöhäisemmät vaihdot isommalle vaihteelle.
Moottori antaa 162 kW, 221 hv huipputehon 15 250 kierroksella minuutissa, mikä on 2250 rpm korkeammalla kuin 1103 cm3 V4-moottorin. Kovia lukemia, jotka vielä nousevat hätkähdyttävämpiin 172 kilowattiin ja 234 hevosvoimaan, kun pyörään asennetaan Akrapovičin kisaputkisto.