Dunn Lewisin jäsenmaksu on 30 dollaria kolmelta kuukaudelta, jolloin voi tuoda moottoripyöränsä liikkeeseen ja käyttää kaikkia sieltä löytyviä työkaluja oman pyöränsä korjaamiseen.
Wamu 88.5 kertoo, miten Justin Ward -niminen kaveri työskentelee lakiasiaintoimistossa viikot ja baarimikkona viikonloput. Mies on ollut jo parin vuoden ajan Dunn Lewisin jäsen, ja oppinut sinä aikana vähitellen huoltamaan moottoripyöränsä vapaa-aikanaan.
Kun Ward aloitti klubissa, niin hän ei tiennyt mitään moottoripyörien huoltamisesta. Vähitellen klubijäsenyyden myötä hän on oppinut, ja nyt hän on innostunut pyöränsä kunnossapidosta, vaikka se onkin aikaa vievää puuhaa.
– Kouluttaminen on erittäin tärkeä osa sitä työtä, mitä teemme täällä, kertoo Mason Anderson-Sweet, joka pyörittää liikettä yhdessä business-kumppaninsa Clayton Schaeferin ja vaimonsa Laurel Brayn kanssa. – Haluamme, että ihmiset ymmärtävät moottoripyöriään.
Klubin jäsenet voivat valita ja osallistua eri kursseille, työpajoihin ja klinikoihin. Koko opinto-ohjelma – kattava opetus siihen, miten moottoripyörät toimivat – kestää noin kuusi kuukautta.
– Sen loppuun mennessä sinun pitäisi olla varsin luottavainen, ja kykeneväinen ottamaan 300 taalan ruostekasan jonkun ladosta ja rakentamaan siitä 5000 dollarin "tämä minä olen kahdella pyörällä" -ratkaisun, Anderson-Sweet väittää.
Konsepti kehittyi epämuodollisesta popup-korjaamosta, jonka lapsuudenystävät Schaefer ja Anderson-Sweet avasivat. 2017 he siirtyivät nykyiselle paikalle, ja nyt heidän klubissaan on yli sata jäsentä.
Dunn Lewis on keskittynyt kouluttamaan nuorempaa motoristikuntaa, jopa millenniaaleja. Liike itsessään on trendikäs, sen toinen puolisko on boutiquemainen; erilaisia design-t-paitoja ja vastaavaa hienosti aseteltuna käytännöllisemmän tavaran kuten moottoriöljyjen ja karttojen sekaan. Toisella puolen tilaa on tee-itse-huoltamo, joka vastaavasti on täynnä hyvin järjestettyjä työkaluja ja vastaavaa. Tila on varattu vain klubijäsenille.
Laurel Brayn mukaan heidän liikkeensä on enemmän elämäntapaa korostava tavaravalikoimineen.
Tähän asti valtaosa yrityksen liikevaihdosta on tullut myynnistä, mutta klubin jäsemaksut kasvattavat osuuttaan koko ajan.
Myös Yhdysvalloissa moottoripyöräliikkeitten liikevaihto ja kannattavuus on ollut laskussa, joten alan yritykset ovat kokeilemassa kaikenlaista uutta saadakseen lisää vakaata tuloa ja myyntiä.
Pyörän korjaaminen itse ei tietysti sovi kaikille, koska se vaatii aikaa. Toisaalta hyvässä järjestyksessä oleva korjaamotila ja työkalut mahdollistavat systemaattisen työskentelyn.
Vähätellä ei kannata myöskään korjaamokulujen pienenemistä, varsinkaan jos sivussa oppii oikean tavan huoltaa ja korjata moottoripyöräänsä, jutussa todetaan.