Renato Zocchi numero 17 onnistui 745 cc Honda X-ADV:llään voittamaan muut endurance-kisaajat luokassa kaksi, jonka pyörien tilavuus on välillä 601 - 950 kuutiosenttimetriä. Zocchin kisakumppanit ajoivat sellaisilla pyörillä kuin KTM 950 Super Enduro, KTM 790 Adventure, KTM 690 Enduro, KTM 640 Adventure, KTM 660 Rally, Husqvarna 701 Enduro ja BMW F 800 GS Adventure. Tämä oli tietenkin iso voitto Hondalle ja myös Zocchille, joka uusi viime vuoden haasteensa osallistua kisaan Hondan "kaksipyöräiseksi SUV:ksi" nimetyllä X-ADV crossover-maksiskootterilla.

Maksiskootterilla näin vaativaan kisaan osallistuminen sisältää oman huvittavuuskertoimensa, eikä Zocchi ole unohtanut sitä.

– Mikä eniten kuvaa tunteitani tällä uskomattomalla hetkellä, on sana "hauskaa". Monet eivät koskaan olisi pystyneet kuvittelemaan ajavansa tämän kaltaista haastetta tällaisella pyörällä, jota kukaan ei olisi valinnut tällaiseen kisaan, ja ajanut sillä rinta rinnan yksi- ja kaksisylinteristen enduropyörien kanssa. Tunne on juuri tämä: "hauskaa"!, Zocchi sanoi.

Zocchin X-ADV:tä oli rakenneltu kisaa varten, mutta crossover maksiskootteri osoittautui yhtä luotettavaksi ja vahvaksi sekä pystyväksi kuin mikä tahansa huipputekninen tarkoitusta varten rakennettu adventurepyörä. Gibraltar Race on rankka kestävyystesti sekä miehelle että koneelle. Vuoden 2019 versio vei osallistujat 7000 kilometrin reitille, joka oli jaettu 14 osuuteen, jotka olivat avoinna julkiselle liikenteelle. Kisaan sisältyi erilaista maaperää, asvalttia ja hiekkateitä, vaikeita ja kivisiä muulipolkuja, jokien ylityksiä, sekä muta- ja ruoho-osuuksia. Kilpailijat voivat nukkua joko hotelleissa tai omissa teltoissaan. Tämän vuoden Baltic-Atlantic-ajo alkoi Gdanskista Puolasta ja kulki läpi Tsekin, Saksan, Italian ja Ranskan päättyen Cape Finisterren majakalle Espanjassa.

Kisa pidettiin 21. kesäkuuta - 6. heinäkuuta 2019 välisenä aikana. 

Renato Zocchi osallistumassa Honda X-ADV:lla Gibraltar Raceen.

Renato Zocchi osallistumassa Honda X-ADV:lla Gibraltar Raceen.

 

Renato Zocchi ei ole kuka tahansa satunnainen skootterikuski, vaan hän on menestynyt ja kokenut off-road-kuljettaja. Hän on voittanut Faaraoiden Rallin ja menestynyt hyvin myös Dakarissa ja Baja 1000:ssa. Motocross-kuljettajana hän on voittanut monia kansallisia mestaruuksia Italiassa ja päätynyt kolmanneksi MM-kisoissa.

– Viime vuotinen Gibraltar Race oli minulle hienoa aikaa. Selviytyä niin pitkästä kisasta maksiskootterilla, vaikka se olisi niinkin poikkeuksellinen kuin X-ADV on, oli vaativaa, mutta antoi minulle hyvin vahvoja tunteita. Vain Hondan teknologia ja luotettavuus teki sen mahdolliseksi. Tämän vuoden 14 osuutta olivat hyvin vaihtelevia ja usein myös valikoivia. Viime vuoden kokemus kisasta X-ADV:llä auttoi minua tällä kertaa hyödyntämään sen vahvuuksia entistä paremmin, Zocchi totesi.

– Viime vuoteen verrattuna teimme lisämuutoksia X-ADV:hen kasvattaaksemme sen maavaraa ja saadaksemme sen paremmin sopimaan äärimmäiseen off-road-ajoon. Tämän vuoden ajossa minulla oli X-ADV vuosimallia 2019, jossa on edistyneempi elektroniikka viime vuoteen verrattuna, mikä tarkoittaa muun muassa DCT-automaattivaihteiston G-valintaa ja kaksiasentoista sutimisenestoa, joten se sopii paremmin off-road-ajoon.

– Moottori ja runko ovat vakiot. Pyörään on asennettu SC-Projectin tehoputki ja jousitusta on rakennettu paremmin off-road-ajoon sopivaksi Öhlinsin ja Andreani Groupin komponenteilla. Renkaat ovat Anlas Capra X:t, jotka ovat täydellisen sopiva sekoitus pitkän matkan ajoon teillä ja teiden ulkopuolella ja ne on asennettu Bartubelessin vanteille. Maavaran nostomahdollisuutta selvitteli Rollfactory ja kaikki modifikaatiot toteutettiin Moto Macchion Honda-myymälässä Legnanossa, Zocchi selvitti.

Asiasta kertoi ensin Motopinas.