Teknisen Kaupan Liitto, Pyöräliitto ry ja MP-kauppiaat ry ovat tehneet EU-komissiolle kantelun, jonka mukaan kevytautolainsäädäntö on ristiriidassa EU:n ajokorttidirektiivin kanssa.
- Ehdotetut asetukset ovat lähtökohtaisesti useiden EU-tason asetusten vastaisia. Suomea on jo huomautettu virheellisestä lainsäädännöstä. Kevytautojen tulo markkinoille saattaa viivästyä tai estyä jatkossa kokonaan, toteaa moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa.
Kevytauto määritellään T1-luokan ajoneuvoksi, joka on muutettu vuonna 2015 tai sen jälkeen käyttöönotetusta M1-luokan ajoneuvosta eli henkilöautosta. Kevytautoa saisi ajaa AM-luokan ajokortilla eli niin sanotulla mopoautokortilla, jonka saamisen vähimmäisikä on 15 vuotta.
- Molemmat asiat ovat EU-asetusten vastaisia. T1-luokka on traktoriluokka eikä M1-henkilöauton voida katsoa millään muotoa täyttävän traktorin vaatimuksia vain rajoittamalla sen nopeus 60 kilometriin tunnissa. AM-luokan ajoneuvo on nimenomaan mopoluokan ajoneuvo. AM-luokan ajokortilla ei saa ajaa traktoria eikä sitä voida laajentaa raskaampien, nopeampien ja tehokkaampien ajoneuvojen, kuten kevytautojen kuljettamiseen, Summa painottaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö oli saanut 20.6. mennessä asetusluonnoksiin yhteensä 21 lausuntoa viranomaisilta, alan yrityksiltä, etujärjestöiltä ja yksityisiltä kansalaisilta. Myös Teknisen Kaupan Liitto antoi oman lausuntonsa aiheesta. Lausunnoissa sekä kannatettiin että vastustettiin useita asetuksiin liittyviä yksityiskohtia, jotka liittyivät muun muassa henkilöiden ja tavaran kuljettamiseen, niin kutsuttuun ajokortin automaattiehtoon ja henkilöautojen rekisterikilpien säilyttämiseen.
Asetusten valmistelua jatketaan lausuntopalautteen perusteella virkamiestyönä ja valtioneuvoston on tarkoitus päättää asetusluonnosten hyväksymisestä syksyllä. Moottoripyöräjaosto painottaa, että jos lainsäädäntö tulee voimaan, turvallisuuteen pitää kiinnittää erityistä huomiota.
- Hitaan ajoneuvon kolmio ja eriväriset rekisterikilvet parantaisivat kevytauton näkyvyyttä tiellä. Lisäksi nuoren, kokemattoman kuljettajan ei tulisi sallia hinata peräkärryä tai kuormata ajoneuvoa kattokuormalla. Ne vaikuttavat ajoneuvon hallittavuuteen eikä voida olettaa, että nuori, kokematon kuljettaja voisi hallita raskaasti kuormattua ajoneuvoa. Nopeusrajoittimen toiminnan varmistamiseksi kevytauton katsastusväli tulisi säätää vuosittaiseksi, Summa sanoo.