– Nuoret ovat positiivinen lisä kunnan tekemisiin, kertoo Siikalatvan kunnan hallinto- ja talousjohtaja Seija Mäenpää.

Toimintamallilla lyödään monta kärpästä iskulla; nuoret saavat mielekkäitä kesätöitä, kunnan viestintä monipuolistuu ja on mielenkiintoista. Tämä on omiaan lisäämään myös kunnan vetovoimaa. Kustannukset ovat myös sekä viestinnässä että työllistämisessä alhaiset.

– Nuoret tuovat myös paljon uutta osaamista ja uusia näkemyksiä toiminnan kehittämiseen ja markkinointiin" Mäenpää summaa ja iloitsee nuorten kesätyöpanoksesta.

– Perinteisesti kunnissa ei olla oltu kovin markkinoivia tai viestiviä. Nyt trendi on muuttunut, kertoo valmennnus ja viestintäyritys Kissconsultingin toimitusjohtaja Maarika Maury kuntien markkinoinnista. – Moposomettaja on loistava idea vahvistaa kunnan markkinointia.

– Ylipäätään kuntien halukkuus ja kyky markkinointiin on selkeästi noussut viime vuosina ja myös sosiaalinen media on nostanut päätänsä kuntien markkinoinnissa, Maury lisää.

Siikalatvan moposomettajien mallin taustalla on Siikalatvan entinen tonnityö-malli, jossa töihin palkattiin tuhannella markalla kahdeksi viikoksi peruskoulun päättäneitä nuoria. Nykyaikaisessa mallissa töitä on tarjoilla museoissa, päiväkodeissa ja kesäkerhoissa. Nuori voi solmia työsopimuksen kunnan, yrityksen tai yhdistyksen kanssa, jolloin kunta tukee työllistymistä. Toinen vaihtoehto on työllistää itsensä 4H-yrittäjänä.

Siikalatvan kunta on onnistunut aiemminkin uudistamaan toimintaansa ketterästi ja uskoo hullujenkin ideoiden ja tavoitteiden voimaan. Kunta on kehittänyt uudenlaista digikoulua sekä laajasti muutakin toimintaa ja palveluja. Myös kehittämistyössä on nuorten osaamista ja näkemyksiä hyödynnetty laajasti.