Jyrki Storm ajoi motocrossia 1960 vuodesta lähtien aluksi Jawalla. MM-tasolla hän ehti ajaa yli 100 GP:tä 250- ja 500-kuutioisissa.
– Joka kisassa oli kaksi starttia, joten kisalähtöjä kertyi MM-tasolla kaikkiaan pari sataa, Jyrki kertoo. – Moni asia on motocrossissakin muuttunut. Siihen aikaan esimerkiksi Belgiassa oli 40 motocross-rataa, nyt niitä on jäljellä enää neljä. Silloin kyse oli pienen paikkakunnan vuoden tapahtumasta: kun crossikisat olivat tulossa, niin ajettiin lehmät pois laitumelta, tilattiin paikalle puskutraktori ja alettiin rakentamaan rataa ja pidettiin sitten ne crossikisat. Kansainvälisiä kisoja pystyin ajamaan yli 40 kpl vuodessa ja niissä jokaisessa oli 2-4 starttia. Kiirettä piti ilman mekaanikkoa.
– Vuonna 1967 olin MM-loppupisteissä viides 250-kuutioisten sarjassa. Seuraavana vuonna oli alla tehtaan Husqvarna 250-kuutioisten MM-luokassa sekä Ranskan ja Belgian kansainvälisissä kisoissa. Syksyllä kuitenkin Belgian kisoissa törmäsin starttihässäkässä Gaston Rahierin kanssa ja käteni jäi takapyörän väliin. Sen seurauksena vietin kymmenen viikkoa sairaalassa Belgiassa. Silloin oli aikaa miettiä, mitä tehdä, kun tiedossa oli, että kädellä ei enää pysty käyttämään kytkintä.
– Iso oivallus oli sitten, että perustan tarvikemyyntiliikkeen. Olin käynyt monissa eri maissa, ja nähnyt englantilaisia, hollantilaisia ja belgialaisia mp-tarvikeliikkeitä, joten päätin perustaa sellaisen. Täällä Suomessa ei ole vieläkään toista vastaavaa, Jyrki Storm toteaa.
Storm ajoi kilpaa vielä muutaman vuoden sekä 250 että 500 cc MM-luokissa, mutta se oli hankalaa, kun hän ei ajon aikana pystynyt käyttämään kytkintä.
Kellarifirmaa perustamaan
– Siihen aikaan oli muotia, että yritykset perustettiin autotalliin, mutta kun meillä ei ollut sellaista, niin pystytin firmani omakotitalon kellariin, Storm nauraa.
– Vuonna 1969 moottoripyöräala oli murroksessa. Jawa-kausi oli jo loppumassa, ja pääasiassa teillä oli brittipyöriä. Japanilaismerkit tekivät tuloaan vasta 70-luvulla.
Aloimme siis edustaa ensi vaiheessa englantilaista tavaraa, ja Turkuun perustamamme myymälän mallikin oli kopioitu suoraan Englannista. Kypäriä emme aluksi myyneet; ei ollut kypäräpakkoakaan. Siitä, miten pitkä aika 50 vuotta alalla on, kertoo sekin, että yksikään niistä yrityksistä, joilta tuohon aikaan toimme tavaraa, ei enää ole olemassa, Jyrki Storm kertoo. – Englantilaisia edustuksia on toki vieläkin, mutta ei samassa mittakaavassa.
– Toinen hyvä esimerkki 50 vuoden syklin pituudesta on se, että esimerkiksi italialainen kypärävalmistaja Nolan on tunnettu merkki, mutta sekin on perustettu vasta vuosia Stormin jälkeen.
– Kun alkuaikoina teimme tuoteluetteloa, olivat suosituimpia tuotteita säädettävät clip-on-ohjaustangot sekä 4 ja 6 tuuman kromatut lokasuojat. Niidenkin valmistajat ovat lopettaneet jo vuosia sitten.
Toiminta laajenee
Vuodessa Takamaantien kellari kävi pieneksi, ja isoja laatikoita oli hankala raahata rappuja pitkin. Ensimmäinen myymälä perustettiin Kauppiaskadulle vanhaan suutarinliikkeeseen. Tilaa oli ensi alkuun 50 neliömetriä ja vain yksi huone, sittemmin se laajeni myös takahuoneeseen.
– Tyypillinen ajan kuva on, että kun saimme myyntiin erän brittinahkatakkeja, ihmiset jonottivat niitä oven ulkopuolella, Jyrki muistelee.
Muutama vuosi liikkeen perustamisen jälkeen mukaan tuli myös Jyrkin puoliso Sirkka Storm.
Kokonaisvaltaiselle elämälle kuvaavaa on, että kun eräänä joulukuun aamuna 1978 Sirkka lähti synnyttämään Henrikiä, pariskunnan esikoista, lähti Jyrki avaamaan yrityksen uutta Helsingin myymälää Viidennelle linjalle Kallioon. Kun Kallio kävi paikkana pieneksi, niin sieltä myymälä siirtyi aikanaan Konalaan teollisuushalliin.
– Se ei ollut kovin hyvä idea. Paikan sijainti Konalassa oli vähän piilossa. Seuraavana oli vuorossa Tampere, jossa olimme ensin Masterbiken tiloissa, kunnes siirryimme Pirkkalaan. Toimimme Porissakin hetken, mutta se loppui parissa vuodessa.
– Yritimme matkia ulkolaisia yrityksiä ja perustimme myymälöitä enemmänkin, esimerkiksi Ouluun vuonna 2007. Oulun myymälä lopetettiin vuonna 2017. Lahteen perustimme myymälän 2012, ja Jyväskylän myymälä toimi kolme vuotta, kunnes lopetimme sen.
Myymäläverkon laajentaminen paljasti mielenkiintoisia asioita ajokausien pituuden vaikutuksista.
– Ideana oli kopioida Saksasta ajatusta ketjumyymälöistä. Siellä perustetaan myymälä, jos paikkakunnalla asuu 50 000 ihmistä. Saksassa kuitenkin ajokausi on melkein kaksi kertaa pidempi kuin Suomessa. Ympärivuotinenhan se ei ole sielläkään, vaan vasta Etelä-Euroopassa, Jyrki kuvaa.
– Suomessahan taas esimerkiksi Oulussa ja Jyväskylässä ajokausi on selkeästi lyhyempi kuin täällä Turussa.
Internet on muuttanut kaiken
– Aluksi myimme brittikamaa; asusteita, tarvikkeita, BSA:n, Nortonin ja Trumpan äänenvaimentimia, tankinmerkkejä ja vaijereita. Vaikka olen crossin parista tullut alalle, emme myyneet crossitavaraa. Käytännössä silloin myytiin crossipyöriksi vain Husqvarnaa ja CZ:tä, ja niihin ei ollut saatavilla tarvikeosia.
– 90-luvun laman aikana rekisteröinnit putosivat alle 1000 pyörään, mutta sen jälkeen kun markkinoilla ei ollut myynnissä käytettyjä pyöriä alettiin niitä tuoda Saksasta ja USA:sta. Se oli meille hyvä asia, koska käytetyt pyörät tarvitsivat tietenkin uusia renkaita, vaijereita, ketjuja ja muita kulutusosia.
– Meillä on aina ollut myynnissä nahkarotseja, kypäröitä, vaatteita Italiasta ja Hollannista sekä Kaukoidästä. Nyttemmin olemme siirtyneet aika paljon varaosataloksi. Meillä on hirvittävä määrä sellaista teknistä osaa, mitä muilla ei ole. Yhteen pyörämalliin voi olla yli 300 erilaista tuotetta, Jyrki Storm kertoo.
Kokeilut eivät aina onnistu
– Myimmehän me yhteen aikaan myös Yamahan moottoripyöriä. Kun paikallinen Jammumyyjä lopetti, niin ajattelin, että aletaan myymään niitä, koska olin ajanut viimeisen vuoteni 500 cc luokan MM-kisoissa Arwidssonin Yamahalla. Se oli myös huono seikkailu, jonka lopetimme muutaman vuoden kuluttua. Syynä oli se, että meidät alettiin niin voimakkaasti yhdistää Yamahaan. Tuutin omistaja ei tullutkaan enää liikeeseemme, kun ajatteli, että olemme vain Jammutalo.
– Nykyinen sijaintimme täällä Turussa Lukkosepänkadulla kaupungin ulkopuolella on hyvä niin sijaintinsa kuin parkkipaikkojensa puolesta.
– 1990 meillä oli 150 edustusta, jotka hoisin yksin. Edelleen meillä on yli sata edustusta ympäri maailman. Aikoinaan meillä oli esimerkiksi neljä rengasedustusta Taiwanista, nyt enää yksi.
Vuosien varrella Storm Motor on kasvanut neljän kivijalkamyymälän ketjuksi, joka maahantuo Suomen suurinta mp-alan valikoimaa. Se myy lisäksi tavaraa sekä internetin että kattavan Etelä-Suomesta Lappiin ulottuvan jälleenmyyjäverkoston kautta.
Kun historiaa yrityksellä on noin pitkälti, niin on pakko kysyä, onko kaikki ollut pelkkää auringonpaistetta?
– Aluksi tietysti oli pelkkää nousua, kun tyhjästä lähdettiin. Mutta onhan meillä ollut nousuja ja laskuja ja olemme tehneet virheitä ja tietysti lisää virheitä. Mutta kivaa on joka tapauksessa ollut. Tämä on ollut mielenkiintoisempaa työtä kuin moni muu. Asiakkaillekin tämä on mielenkiintoinen harrastus, jota jatketaan niin kauan kuin se on kivaa.
– Perustimme liikkeen sopivaan aikaan. Nyt jos lähtisi perustamaan tällaista liikettä 5000 markalla tai eurolla, niin ei oikein pääsisi alkuun.
Millaisia muistoja teillä on kisamatkoilta?
– Siihen aikaan joka kisassa sai palkintorahaa, joka maksettiin käteisellä. Itävaltioista (entiset Itäblokin maat) ei saanut tuoda rahaa ulos, joten ne oli tuhlattava. Sieltä tuotiin sitten melkoisia määriä esimerkiksi kristallia.
– Meillä on vieläkin niiltä ajoilta ruokakalusto kotona, tusina veitsiä ja haarukoita, naurahtaa Sirkka Storm.
– Puolassa dieselpolttoaine maksoi siihen aikaan neljä (4) penniä litra. Silloin isoillakin kuskeilla oli varastoja perävaunujen alla 200 litran tankkausta vasten.
Olette yhteensä sata vuotta tehneet tätä hommaa, miten seuraavat sata vuotta?
– Sirkka oli alkuun muualla päätoimisesti töissä, mutta tuli 1975 mukaan .
– Jyrki hoiti kaikki tilaukset, ja minä taas olen hoitanut toimistopuolen: laskutuksen, palkat jne. Sirkka Storm kertoo. Sitä mukaa kuin ihmisiä on tullut lisää töihin olen siirtänyt niitä eteenpäin.
– Ihan alussa, kun lähetimme tavaraa eteenpäin myös Jyrkin isä ja äiti olivat mukana pakkaamassa. Jyrkin isä pyöritti omaa firmaansa ja tuurasi Jyrkiä, kun tämä oli ajamassa kilpaa Euroopassa, Sirkka Storm kertoo.
– Alussa kun ei uskaltanut palkata ketään, perhe ja läheiset auttoivat, Jyrki Storm pohtii.
Jyrki Stormilla on kisamoottoripyöräily veressä. Hänen isänsä Sten Storm toimi Suomen Moottoriliiton puheenjohtajanakin monta vuotta, ja Jyrki seuraa edelleen tiiviisti RR:ää, Crossia, Superbikea ym.
– Kaikki mahdolliset kisat mitä kaapelista ja netistä tulee myös AMA-motocrossia, mies vahvistaa.
– Silloin aikanaan, kun ajoin kilpaa, pärjäsi vielä tavallisella kaupasta ostetulla pyörällä, jos osasi ajaa hiekkaradalla. Kisamatkoilla Eurooppaan hain ohimennessäni Husqvarnan tehtaalta pienestä käpykylästä osia. Vuonna 1968 olin tehdaskuski, joten silloin ei tarvinnut enää osia ostaa, mutta sitten meni se käsi, Jyrki huokaa.
– Mutta mitä muuta olisin voinut tehdä, tämä on juttu, joka saa jatkamaan. Sekä meillä että koko henkilökunnalla on paljon sellaista tietoa päässä, jota ei oikeastaan edes voi käyttää missään muualla. Olen itse jo yli 70-vuotias, ja pääsiäisenä, kun ei tule yhtään kisaa televisiosta, aika käy pitkäksi.
– Aikanaan Belgiassa oli kisa pääsiäisenä kahtena peräkkäisenä päivänä, jolloin ajettiin eri kaupungeissa. Kisoissa oli myös paljon katsojia ja ne olivat suosittuja. Esimerkiksi Leningradissa saattoi olla 150 000 katsojaa, Holicessa Tsekkoslovakiassa jopa 200 000. Pienissäkin kilpailuissa esimerkiksi Ranskassa oli mielettömästi katsojia.
– Muutamat hienoimmista palkinnoista tulivat Italian ja Ranskan pienistä kisoista, taideteoksen tasoisia patsaita ja pystejä.
– Silloin ei muuten vielä oltu keksitty nykyistä samppanjalla suihkuttamista, vaan Martini-tyttö kävi palkintokorokkeella jakamassa juomia ja pulloja, Jyrki Storm muistelee.
Internet haaste, johon vastattiin
– Olemme alunperinkin postimyyntiliike, ja postimyyntiluettelot ovat olleet merkittävä osa toimintaamme. Nyt kun on nettikauppaa, olemme panostaneet todella paljon rahaa siihen, että asiakkaat löytäisivät tarvitsemansa tuotteet mahdollisimman helposti. Olemme petranneet ja petranneet järjestelmää kolmen tai neljän IT-firman kanssa ja panneet aina satojatuhansia rahaa ohjelmistoihin, heittäneet ne roskikseen ja aloittaneet uudestaan.
– Pyöräkohtaisessa Soveltuvuus-taulukossa on paljon muuttujia. Kun haet merkillä, pyörämallilla ja vuosimallilla, se tuo näytölle kaikki ne osat, jotka myyntiohjelmastamme sopivat pyörääsi. Paitsi, että järjestelmä on monimutkainen, sen ylläpito vaatii paljon työtä. Meillä on viisi tuotevastaavaa, jotka koko ajan täyttävät sitä. Ja tietoja tarvitaan paljon. Kun tulee uusi vuoden 2019 pyörämalli, niin sopiiko viime vuoden jarrupalat? Jollei, niin täytyy perustaa uusi tuote jne. Lisäksi tuotteista pitää olla kuvaukset ja niihin tuotekuvat.
– Jos tämä olisi helppoa, niin kaikki tätä tekisivät.
– Toki tässä jää myös tekemätöntä työtä: jos myynnissä on tuhat vaijeria, niin pitääkö jokaisesta erikseen olla kuva? Jos siinä on erilainen pää kuin perusvaijerissa, niin pitää. Muuten seurauksena on turha tilaus tai turha puhelu, Jyrki Storm pohtii.
– Järjestelmä toimii niin hyvin, ettei puhelimeen vastaamista tarvita paljoakaan enää. Moottoripyöräily on asiakkaillemme harrastus ja oma pyörä tunnetaan läpikotaisin, jolloin tilaaminenkin on helppoa.
– Meillä on tällä hetkellä hyllyssä yli 24 000 erilaista tuotetta. Se ei tarkoita sitä, ettemmekö saisi toimitettua asiakkaille 100 000 muutakin tuotetta. Esimerkiksi MRA:n 10 000 tuotteen katelasivalikoimista varastostamme löytyy suoraan vain noin 1000.
– Nettikauppa on tavallaan helpompaa kuin myymälän pito. Jokaisessa myymälässä on oltava paljon tavaraa. Nettikaupassa esimerkiksi saman kypärän neljä eri versiota menee samalla kuvalla, mutta jokaisessa myymälässä on oltava kaikki nämä fyysiset tuotteen versiot.
Luettelosta nettipäivityksiin
Stormin massiivinen paperiluettelo tuli aiemmin automaattisesti postin mukana moottoripyörän omistajille, ja se oli omanlaisensa kevään merkki. Entä nyt?
– Paperiluettelo oli monta vuotta 400-sivuinen järkäle, johon laitoimme kaikki myyntiartikkelimme. Sen kokoamiseen meni kaikilta tuotevastaavilta ja taittajalta monta kuukautta. Parhaimmillaan luetteloa painettiin jopa 80 000 kappaletta.
– Nyt kun tulee uusia tuotteita, ne saadaan heti näkyville nettiin. Myös luettelon korjaukset ovat heti voimassa. Paperiluettelon kanssa joutui odottamaan vuoden.
Entä jatko?
– No, suvussa meillä ei ole jatkajaa työllemme. Tyttäremme on lääketieteen tohtori, ja poika on opiskellut bioteknologiaa Adelaiden yliopistossa Australiassa eikä tänne palaa. Katsotaan, mitä tuleman pitää, Jyrki Storm myhäilee.
Jyrki ja Sirkka Storm uskovat, että yritys on hyvässä hoidossa. Toimitusjohtajana toimii Heikki Nummelin, ja yritykseen on vuosien varrella kertynyt paljon arvokasta osaamista.
– Yritys pelaa hienosti päivästä päivään, me emme enää ole tarpeellisia. Stormilla on hyvät tuotevastaavat, myyjät, varastohenkilökunta ja hyvä johto. Yrityksen henkilöstö on pääasiassa kesämyyjistä valikoitunut tänne. Suurin osa harrastaa itsekin moottoripyöräilyä.
– Me saamme välillä toisenlaista sisältöä elämäämme kun viemme lapsenlapsia päiväkotiin ja kouluun. Töissä käymme sitten lähinnä iltapäivisin, Jyrki Storm puhuu.
– Olemme me joskus pitäneet viikollakin vapaata ja olleet saaressa. Katsotaan, millainen kesä tulee.
Motouutiset toivottaa onnea ja hyvää jatkoa 50-vuotiaalle yritykselle sekä kiittää mielenkiintoisesta haastattelusta.