Lähdimme tutkimaan kaupunkien suhtautumista moottoripyörien pysäköintiin kyselemällä kolmesta eri kaupungista, Helsingistä, Kuopiosta ja Lahdesta.

Katupysäköinti Helsingissä

Helsingin kaupungin Liikenne- ja katusuunnittelupavelun liikenneinsinööri Jari Tikkanen kertoi, että kaupungilla on kaikkiaan 13 kohdetta, missä on ilmaisia pysäköintipaikkoja yhteensä noin 80 moottoripyörälle. 10 kohdetta on ainoastaan kesäkäytössä. Talvikäytössä paikkoja on 21 kappaletta.

– Maksullisilla paikoilla moottoripyöriä koskevat samat säännöt kuin muitakin ajoneuvoja. Kiekkoa moottoripyörissä ei tarvitse käyttää, mutta aikarajoituksia pitää noudattaa, Tikkanen kertoo. – Pysäköinnin valvonta käy paikan päällä tarkastamassa tilannetta ja seuraa moottoripyörien pysäköintiin käytettyä aikaa esim. venttiilit kuvaamalla.

– Mopot saa Helsingissäkin pysäköidä jalkakäytäville lainsäädännön perusteella. Moottoripyörää laissa ei ole mainittu.

– Myös motoristien elämä on pysäköinnin suhteen helpompaa kuin aiemmin, sillä käytössä ovat mobiilimaksutavat. On helppoa pysäköidä moottoripyörä mobiilisovelluksella. Viime vuonna jo 72,6 % Helsingissä tapahtuneesta pysäköintimaksamisesta tapahtui mobiilisti. Samaten, jos pysäköintiautomaatista ostaa ajan, ajoneuvon rekisterinumero syötetään laitteeseen, ja tieto välittyy pysäköinninvalvontaan, joka pystyy katsomaan rekisterinumeron perusteella, onko parkkimaksu maksettu.

– Vain pieni osa parkkeeraajista maksaa enää kolikoilla pysäköintiään.

Voiko Helsingissä pysäköidä useamman moottoripyörän samaan ruutuun?

– Helsingissä voi pysäköidä useammankin moottoripyörän vinosti tai poikittain samaan ruutuun maksullisilla paikoilla. Tähän ei ole puututtu, sillä se säästää tilaa, Tikkanen toteaa.

– Aiemmin moottoripyörät oli vapautettu asukaspysäköintipaikoista, eli niiden ei tarvinnut maksaa pysäköinnistä, kun käytössä oli maksulaite tai raaputettava pysäköintilipuke. Ne eivät soveltuneet moottoripyörän kanssa käytettäväksi, kun kumpaakaan ei voinut jättää pyörälle. Kun tehtiin päätös, että lisätään lippuautomaatteja ja laajennetaan mp-paikat maksullisiksi, niin vuonna 2002 tuli myös vapaita paikkoja moottoripyörille.

Maksuttomien paikkojen idea on, että niitä käytettäisiin moottoripyörämatkailua, asiointia ja vieraita varten, kun tullaan asioimaan keskustaan. Samalla ne palvelevat matkailua. Asukaspysäköintitunnushan on moottoripyörille saatavilla samalla tavalla kuin autoillekin, Tikkanen selventää.

– Parkkihallit kaupungissa ovat yksityisiä laitoksia, ja periaatteena on, että moottoripyörät maksavat samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin ajoneuvo. Osa halleista tunnistaa moottoripyöränkin rekisterinumerolla, Tikkanen päättää.

Katupysäköintiä Kuopiossa

10-paikkainen mp-pysäköintipaikka Kuopion kaupungintalon kupeessa Torin laidalla. Kuva: Heikki Sutinen.

10-paikkainen mp-pysäköintipaikka Kuopion kaupungintalon kupeessa Torin laidalla. Kuva: Heikki Sutinen.

Kuopion kaupungin alueelle on varattu pysäköintipaikkoja moottoripyörille, mutta ne ovat maksullisia.

– Suoraan en pysty lukumäärää kertomaan. Moottoripyörille tarkoitettuja paikkoja löytyy esimerkiksi ydinkeskustasta kaupungintalon pihasta torin vierestä muutamia, ehkä 3-4 lisäksi sataman alueelta. Varsinaisesti suoraan moottoripyörille osoitettuja paikkoja ei ole, sillä kolmen eri maksuoperaattorin järjestelmä toimii saadun palautteen mukaan hyvin, kertoo Kuopion pyäsäköinninvalvonnan asiakaspäällikkö Jarno Käki.

Kadunvarsipysäköinnissä moottoripyöriltä ei edellytetä pysäköintikiekkoa, mutta aikarajat koskevat myös moottoripyöriä.

– Olemme saaneet kehuja siitä, että mobiilimaksupaikkoja on paljon. Motoristien mielestä se on kätevää, ei tarvitse miettiä lippulappuja.

– Meillä pystyy useampi moottoripyörä pysäköimään samaan ruutuun, kunhan pysäköinti muuten tapahtuu liikennemerkin mukaan. Kaikilla pitää kuitenkin olla maksu suoritettuna.

– Kun motoristi maksaa niin, että saa maksulipukkeen, niin meillä asia on ohjeistettu niin, että kannattaa ottaa kuitti kokonaan mukaan. Puolet lippuautomaateistamme kysyy jo rekisteritunnuksen, tällöin pysäköinnin tarkastaja näkee, että maksu on voimassa. Niillä paikoilla, missä on vanhanaikainen lipukeautomaatti, joutuu parkkisakon saatuaan tekeään oikeaisuvaatimuksen. Tällöin maksulipukkeella saa rahansa takaisin, joten kannattaa todellakin säilyttää pysäköintikuitti, Jarno Käki varmentaa.

Lahti on oma tapauksensa

Lahden kaupungissa on moottoripyörien pysäköinnistä aivan oma - positiivinen – tulkintansa. Jututimme aiheesta Lahden kaupunkiympäristön palvelualueen liikennesuunnittelija Kristiina Virolaista.

– Olemme lähteneet siitä ajatuksesta, että periaatteessa motoristit pysäköivät huomattavasti huolellisemmin kuin mopoilijat. Motoristit ovat sen tyyppisiä ihmisiä, että he laittavat pyörän oikeaan paikkaan ja siististi, joten emme ole nähneet mitään syytä, miksi eivät voisi pysäköidä pyöriään myös katujen varsille ja muihin paikkoihin kaupungilla, missä vain tilaa on.

Joustamme ehkä hieman lain tulkinnassa, mutta on niin paljon järkevämpää toimia niin. Kun kerran mopot ja skootterit saavat pysäköidä, mihin haluavat, niin moottoripyörät eivät vie tilaa sen enempää.

Meillä on kyllä moottoripyörille tarkoitettuja pysäköintipaikkojakin mm. satamassa, Kristiina Virolainen selventää.

Miten kauan tämä moottoripyörien vapaan pysäköinnin käytäntö on ollut voimassa?

– Olen ollut täällä 32 vuotta töissä, ja se on ollut "aina" voimassa. Emmekä ole muuttaneet hyvää käytäntöä. Lisäksi ainakaan pysäköinnin tarkastajien mielestä ei moottoripyörien pysäköinnistä ollut haittaa. Niin kauan kuin toimii nätisti, niin annetaan olla.

Sitten tietenkin, jos alkaa olla valtavasti haittaa, niin täytyy miettiä asiaa.

– Meillä on sellainen tulkinta, että Lahden kaupungissa moottoripyörä ja mopo rinnastetaan toisiinsa. Normaalisti moottoripyöräilijät eivät tykkää tästä näkökulmasta, mutta tässä kohtaa kyllä, Kristiina Virolainen nauraa.

Moottoripyörien pysäköinti parkkitalossa

Moottoripyörien pysäköinti parkkitaloihin on oma juttunsa. Mikäli parkkitalossa on puomit, niin ne eivät välttämättä toimi moottoripyörien kanssa. Sama koskee kameravalvontalaitteita: jos kuvaaminen tapahtuu vain edestäpäin, niin moottoripyörien osalta se on yhtä tyhjän kanssa, niissä kun on rekisterikilpi vain takana.

Tilanne on kuitenkin muuttumassa kiitos lisääntyvän kaksisuuntaisen valvonnan.

Lisäksi osassa pysäköintitaloja moottoripyörät voidaan pysäköidä "mihin tahansa", siis sellaisillekin paikoille, mihin autot eivät mahdu, kunhan ne eivät ole muun liikenteen tai pysäköijien tiellä.

Joka paikassa näin ei tietenkään ole, joten kannattaa olla tarkkana, ettei hommaa turhaan maksulappuja itselleen.

Motoristiystävällisiä parkkitaloja Helsingissä

Kyselimme parista yksityisestä parkkitalosta Helsingissä heidän käytännöistään moottoripyörien suhteen. Toinen niistä on Messukeskuksen parkkitalo, joka on monelle motoristillekin tuttu ainakin Mp-messujen ja suuren koeajopäivän osalta. Rakennusten pysäköintijärjestelmä on juuri uusittu.

– Meidän pysäköintijärjestelmämme on ulkoistettu, siitä vastaa EuroPark, mutta olemme itse linjanneet sen. Pysäköintimaksun voi maksaa joko automaatilla tai Easypark-mobiilisovelluksella, kertoo kiinteistöyksikön päällikkö Patrik Kuhlman.

– Järjestelmä on kamerapohjainen, ja sen puomit on poistettu. Kamerat on sijoitettu kaikille sisään- ja ulostuloaukoille. Järjestelmän kamerat kuvaavat sekä eteen- että taaksepäin, joten järjestelmä tunnistaa myös moottoripyörät.

– Pysäköinti on sallittu myös ahtaammissa, autoille sopimattomissa paikoissa, jolleivät ne ole keltaisella merkittyjä, emme katso sitä pahalla. Mutta jos pyörä on liikenteen, ovien tai kulkuväylien edessä, asia on eri.

– Moottoripyörät ovat aivan yhtä tervetulleita tiloihimme kuin kaikki muutkin käyttäjät, toivomme tietenkin mahdollisimman hyvää pysäköintikokemusta, Kuhlman toivottaa.

– Ja muistaessani: moottoripyörien koeajopäivänä perjantaina 7.6. moottoripyörät voivat pysäköidä veloituksetta Messukeskuksen pysäköintialueella – tämä on poikkeus. Lisäksi motoristit, jotka tulevat helmikuussa MP-messuille moottoripyörällä, voivat pysäköidä veloituksetta Messukeskuksen eteläisen sisäänkäynnin (pääsisäänkäynti) eteen – siellä on heille osoitettuna oma paikka. Joka vuosi messuille tulee urheasti muutamia motoristeja kelistä huolimatta moottoripyörällä, Kuhlman päättää.

P-Töölö: motoristiomisteinen parkkitalo

P-Tööön sisäänajo. Puomit, mutta kaksisuuntaisesti sijoitetut kamerat lukevat myös moottoripyörien rekisterikilvet.

P-Töölö pysäköintitalo sijaitsee Helsingin Töölössä. Hallissa on moottoripyörille pysäköintitilaa kesällä sekä myös talvisäilytysmahdollisuus.

– Ja moottoripyörille on tarjolla omat ruudut, kertoo toimitusjohtaja Jani Koivuniemi.

– Järjestelmä on puomikontrolloitu. Kamerajärjestelmä lukee sekä sisään että ulosajettaessa. Jos moottoripyörässä on uusi EU-rekisterikilpi takana, niin se pystyy lukemaan myös rekkarin. Kuukausipaikalle ajettaessa järjestelmä avaa oven automaattisesti.

– Jos rekisterikilpi ei ole vakiopaikalla, niin järjestelmä toimii lipukkeella. Kamerajärjestelmän hienosäätö on vielä menossa, luku paranee jatkossa, Koivuniemi uskoo.

– Moottoripyöräilijöiden palveleminen on meille erityisasia, sillä olemme motoristeja itsekin.

– Meillä on myös täydellinen kameravalvonta hallissa. Missä on moottoripyörä, niin siellä on myös kameravalvonta. Normaalisti halleissa on valvonta vain sisäänajettaessa, sen jälkeen pyörät ovat omissa oloissaan.

– Moottoripyörät ovat intohimoja herättävä juttu. Se, että kamera valvoo mp-pysäköintipaikkoja, on meidän lisäpalvelumme asiakkaillemme. Pyörät säilyvät koskemattomina, uskoo Koivuniemi.

Parkkihallit Kuopiossa

Kuopion pysäköinnin asiakkuusvastaava Sami Ojas kertoo, että heidän operoimiinsa halleihin moottoripyörät ovat tervetulleita.

– Yksityiset hallit ovat tietenkin oma juttunsa, niiden käytännöistä en osaa sanoa. Meidän hallinnassamme ovat Toriparkki, Haapaniemenkadun sekä Maaherrankadun pysäköintilaitokset.

– Mobiilimaksu on mahdollinen pysäköintihalleissamme, mutta se ei toimi moottoripyörien kanssa, koska perustuu autoihin suunnattuihin rekisterinlukulaitteisiin. Moottoripyöräilijöille on tarjolla perinteinen lipukkeen kanssa kassalla käynti.

– Meidän operoimissamme halleissa on erikseen merkitty mp-paikat, ne ovat kapeampia paikko reunoilla seinien vieressä esimerkiksi toriparkissa. Myös merkkaamattomaan paikkaan voi pysäköidä moottoripyörän, kunhan vain siihen on tilaa, Ojas toteaa.

Lahden kaupungin parkkihallit

Lahden pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Sari Alen vastasi parkkihalleista esittämiimme kysymyksiin. Kaupunki omistaa kolme pysäköintitaloa aseman lähettyvillä, muut ovat yksityisiä.

– Keskustan toriparkissa pystyy vähän paremmin palvelemaan motoristeja, se on ainoa, jossa ei ole moottoripyörien pysäköintikieltoa. Ongelmana on se, että järjestelmän silmukat eivät tunnista moottoripyöriä, jolloin motoristit eivät saa pysäköintilipuketta. Pitää tietää hyvin tarkoin, että osaa ajaa oikeaan kohtaan.

Ne kuukausiasiakkaina olevat motoristit, joilla on järeämmät pyörät, osaavat kyllä ajaa oikeaan, mutta kevyemmät pyörät ovat eri juttu. Kuormittaa valvontaa, jos puomeja joutuu koko ajan nostelemaan heidän lähtöaikanaan. Laitteet siis aiheuttavat sen ongelman, miksi tiettyihin pysäköintitaloihin ei mielellään oteta motoristeja, Alen kertoo.

– Lisäksi on joskus ollut läheltä-piti-tilanteita, kun motoristit ovat ajaneet kaksi rinnakkain puomille. Toinen on saanut puomin päähänsä, kun jäänyt odottamaan toisen saatua jo lippunsa.

– Toriparkissa on toisenlainen mekanismi kuin muissa taloissa, joten se toimii paremmin. Emme ole siten halunneet lähteä kieltämää motoristien tuloa taloon. Muutenkin pysäköinti on mahdollista 24/7, joten jos jotain ongelmia tulee, niin pystymme auttamaan helpommin, Alen pohtii.

– Jos talo on täynnä, niin moottoripyörien pysäköintiin voi käyttää myös hukkatilaa. Emme ole miettineet, että tekisimme erillisiä mp-parkkeja.

– Useampi moottoripyörä voi pysäköidä meillä samaan ruutuun. Hukkatilan käytössä pitää huomioida se, että muutkin mahtuvat kulkemaan.

– Pysäköintitaloissamme on menossa uusiminen: alamme postaa puomeja ja rakentaa järjestelmiä, jotka pystyvät lukemaan myös moottoripyörän takana olevat rekisterikilvet, joten kyllä tämä tästä helpottuu entisestään, Alen uskoo.

Loppupäätelmä

Paljon on siis vielä kehittämisen varaa moottoripyörien pysäköinnin osalta. Voisi tietenkin kysyä, että miksi asiaa pitäisi kehittää. Fakta vain on, että moottoripyörä menee paljon pienempään tilaan kuin auto, ja mitä joustavammin moottoripyörän voi kadulla tai parkkitalossa pysäköidä, sitä paremmin jää tilaa autojen parkkeeraamiseen.

Joten miksi ei?

Huom: Oheinen artikkeli on alunperin ilmestynyt tänään SMOTOn sivuilla täällä 5.6.2019. Motouutiset hoitaa SMOTOn viestintää toimeksiannosta.

 

Kuva MP-Messujen 2016 moottoripyörien koeajotilaisuudesta.

Kuva MP-Messujen 2016 moottoripyörien koeajotilaisuudesta.