Motorcycle Safety Foundation teki MSF 100 -tutkimuksensa yhdessä Virginia Tech Transportation Instituten (VTTI) eli Virginian teknisen kuljetusinstituutin kanssa, ja nyt he haluavat yhdessä jakaa tutkimuksessa saadun laajan datan autonomisesti ajavien autojen kehittäjille.
Tulosten jakaminen toivottavasti varmistaa omalta osaltaan varmistamaan sen, että moottoripyöräilijät otetaan huomioon autonomisesti ajavien autojen kehitystyössä, ja varmistaa sen, että moottoripyörät säilyvät normaalina liikenteen osana tulevaisuudessakin, kerrotaan MSF:n tiedotteessa.
MSF 100 -tutkimuksen data tulee saataville kaikille autonomisesti ajavien autojen (Autonomic Vehicles, AV) alan yrityksille, ajoneuvojen valmistajista tekniikka-alan yrityksiin VTTI:n kautta. Vastineeksi VTTI antaa MSF:n käyttöön datansa sen AV-alan tutkimuksista.
– Autonomisesti ajavien ajoneuvojen kehitystyö on tosiasia, ja vaikka aikajana ja käytännön sovellus on epävarma(monitulkintainen), niin selvää on, että moottoripyörät pitää sisällyttää valtateiden liikenteeseen ja motoristien oikeudet pitää varmistaa, MSF:n puheenjohtaja Tim Buche sanoo. – Kehittäjät testaavat autonomisesti ajavia autoja teillämme jo nyt ilman, että ymmärtävät moottoripyörän kuljettajille luonteenomaisia piirteitä. Mitä paremmin he ymmärtävät moottoripyöriä liikennemiksissä, sitä turvallisempia, paremmin integroituja ja nautittavimpia tiet voivat olla kaikille käyttäjille.
– Tarjoamalla MSF 100 -tutkimuksesta saadun datan, suurimman ja parhaan lajiaan, me autamme varmistamaan sen, että moottoripyöräilijät ovat mukana keskusteluissa autonomisista autoista ja liikennesuunnittelusta, Buche toteaa.
Ladataan autoille ymmärrys motoristeista
Autonomisiin autoihin liittyvästä tutkimustyöstä voi olla etua myös motoristeille.
– Jos olisi mahdollista ladata ihmiskuljettajiin täydellinen ymmärrys siitä, miten nähdä, välttää ja potentiaalisesti jopa suojella moottoripyöräilijöitä, niin se olisi hämmästyttävä parannus motoristien turvallisuudessa, VTTI:n AV-järjestelmien keskuksen johtaja Shane McLaughlin vakuuttaa.
– Motoristeina me kaikki haluamme tätä. Tottakai se on mahdotonta. Mutta mikä on mahdollista, on tuottaa sen kaltainen ymmärrys tulevaisuuden ajoneuvojärjestelmiin. MSF on aina kouluttanut motoristeja ajamaan turvallisesti. Antamalla MSF 100 -tutkimuksen datan autonomisesti ajavien ajoneuvojen kehittäjien käsiin MSF saattaa auttaa tulevaisuuden ajoneuvoja pitämään motoristit turvassa.
MSF 100 Motorcyclists Naturalistic Study -tutkimuksen aikana seurattiin sadan mittalaitteistoin ja kameroin varustetun motoristin moottoripyöräilyä, jokaista vuoden ajan. Dataa kerättiin heidän normaalista ajokäytöksestään liikenteen seuraamisesta reaktioihin. Lisäksi aineistossa on runsaasti dataa mm. onnettomuuksista sekä läheltä piti -tilanteista, ja se identifioi onnettomuuksien tekijät, ja vertailee kuljettajien käytöstä onnettomuuden ja normaalin ajamisen aikana tarjoten riskianalyysejä ja muutakin mielenkiintoista.
"Moottoripyörien täytyy säilyä liikennejärjestelmässä"
– Meidän toiveemme on, että AV-järjestelmien kehittäjät voisivat käyttää MSF 100 -tutkimuksen dataa suunnitellakseen paremmin kuljettajien havaitsemisen, suunnittelun sekä hallinnan alajärjestelmät siten, että ne ottavat huomioon myös kanssakäymisen motoristien kanssa, tri Thomas A. Dingus valottaa. Hän kehitti naturalistisen ajotutkimuksen metodiikan, ja toimii VTTI:n johtajana.
– Haluamme auttaa AV-järjestelmien kehittäjiä ymmärtämään motoristien käyttäytymistä liikennevirrassa sekä erityisesti parantaa autonomisten ajoneuvojen kohtaamista kaksipyöräisten kanssa. Haluamme auttaa tekemään AV-ajoneuvoista turvallisempia, ja haluamme niiden ottavan huomioon moottoripyörät tässä prosessissa niin varhaisessa vaiheessa kuin mahdollista.
Perinteisesti MSF:n tekemä tutkimus toimii perustana sen kurssitarjonnan kehittämiselle. MSF järjestää laajaa skaalaa erilaisia kuljettajakoulutuksia, mutta MSF 100:n tarjoama data menee vielä kauas sen yli.
– Kerromme hallitukselle, autovalmistajalle ja kaikille, jotka ovat mukana autonomisten ajoneuvojen kehittämisessä, että olemme täällä MSF 100 -tutkimuksemme kanssa ja halukkaita auttamaan, Buche kertoo. – Moottoripyörien täytyy säilyä kansakuntamme liikennejärjestelmässä, ja motoristien turvallisuus on meidän prioriteettimme, joten rohkaisemme kaikkia osapuolia ottamaan yhteyttä VTTI:hin AV-tutkimusohjelmien osalta.
Itse tutkimusraporttiin pääset tästä ja tutkimuksesta tehtyyn esitykseen tästä.
Aiheesta aiemmin:
Suurtutkimus sadan motoristin ajokäyttäytymisestä
Nelivuotisen tutkimuksen tulos: 17 avaintekijää, joiden avulla parantaa motoristien turvallisuutta