Ensimmäisen sukupolven Lito on esitelty jo vuonna 2011, ja se on ollut tuotannossa vuodesta 2014. Aikanaan pyörä on ollut suunnannäyttäjä, mutta entä tämän päivän maailmassa?
Kieltämättä Lito Gen 2:n ominaisuudet kuulostavat aivan asiallisilta. Paino kohtuulliselta tuntuvat 250 kg 18 kilowatin akuston kanssa. Teoreettinen ajomatka noin 300 km, joka kutistunee kuin pyy maailmanlopun edellä, kun ajetaan moottoritienopeuksia. Lataaminen kestää normisähköllä 5 tuntia, mutta pyörässä on myös pikalatausmahdollisuus.
Pyörän sähkömoottorin teho on 80 kW / 108 hv ja se antaa jatkuvan 90 Newtonmetrin väännön. Pyörässä on variaattorivaihteisto (CVT) ja hihnaveto takapyörään. CVT-vaihteisto mahdollistaa sen, että pyörä kiihtyy 0-100 km/h 3 sekunnissa ja sen huippunopeus on 196 km/h. CVT-vaihteiston myötä pyörässä on pakki, mikä helpottaa tietysti pyörän siirtelyä.
Painon säästämiseksi runko on valmistettu lentokonelaadun alumiinista, ja kaikki mikä on helposti ollut toteutettavissa hiilikuidusta, on myös tehty siitä. Alustasta vastaavat Öhlinsin tuotteet ja vanteet ovat Rotoxit. Jarrujen valmistaja on Beringer, hallintalaitteiden Rizoma ja mukautuva ajovalo ilmeisesti J.W. Speakerin käsialaa. Mittari on Motogadgetin ja pyörässä on myös 5,7 tuuman kosketusnäyttö ja w-lan.
Pyörän ulkonäkö on tietenkin makuasia, mutta omalla tavallaan Sora näyttää makealta. Mutta 82 250 Yhdysvaltain dollarin hinta kuulostaa suolaiselta? Ja se on vasta Amerikan hinta, mitä pyörä maksaisi täällä? 120 000 euroa?
Toki pyörässä on CVT-vaihteisto, mikä on omintakeista, mutta toisaalta se myös tuo pyörään lisää painoa. Istuin säätyy sähköisesti. Jotenkin on vaikea uskoa siihen, että pyörän ominaisuudet tai varustelu olisi niin ainutlaatuista, että siitä voisi maksaa tällaisen hinnan?
Toisaalta kauneus on katsojan silmissä, ja silloin jos tämä "iskee" silmään ja mieleen, niin senkin ymmärtää. Onhan joka tapauksessa kysymys moottoripyörästä, ja silloin on miltei säälittävää yrittää selittää mitään järjellä. Ja on se niinkin, että pyörää valmistetaan vain rajoitettu erä. Harvinaisuus on aina harvinaisuus.
Lito Motorcyclesin sivustolle pääset tästä ja Facebook-sivulle tästä. Asiasta kertoi ensin New Atlas.