Työn alla ja tulossa markkinoille on monenlaisia tulevaisuuden teknologioita pursuavia järjestelmiä, joiden pitäisi tehdä moottoripyörällä ajaminen turvallisemmaksi. Eri valmistajilla on ratkaisuja, joissa kypärään liitetään taaksepäin kuvaava kamera, ja kuva esitetään kypärän heijastusnäytöllä.
Ducati puolestaan lupailee pyörään eteen - taakse haistavaa tutkajärjestelmää, joka varoittaa kuljettajaa liian lähelle tunkevista muista kulkuneuvoista.
Hondan patentoitu ratkaisu perustuu puolestaan taaksepäin suunnattuun kamera- ja tutkajärjestelmään, joka rakennetaan sisään motoristin kypärään. Ilmaisimien antamaa tietoa ei välitetä kypärän heijastusnäytölle, vaan pyörän mittariston näyttöpaneelille.
Hondan ratkaisussa on tutkajärjestelmä, joka rakennetaan kameran mekanismiin. Se on suunniteltu havaitsemaan motoristin takana tavallista nopeammin liikkuvat ajoneuvot, ja hälyttämään kuljettajan kertomalla potentiaalisesta vaarasta.
Mielenkiintoista on, onko järjestelmä toteuttamiskelpoinen siinä mielessä, että se saadaan riittävän kevyeksi. Liika lisäpaino kypärässä ei varmaan innosta ketään. Lisäksi vaikuttaa siltä, että kypärän elektroniikan ja moottoripyörän pitää olla yhteensopivia, joten molemmissa lukee ilmeisesti Honda.
Toistaiseksi tämäntyyppisiä ratkaisuja ei vielä ole markkinoilla, mutta monet eri valmistajat kehittävät niitä, joten odotamme mielenkiinnolla, mikä niistä saatava todellinen hyöty on.
Asiasta kertoi ensin Drive.