"Heti alkuun tahdon todeta, että haluaisin poistaa ajoneuvokannan uusiutumista haittaavan autoveron kaikilta ajoneuvoilta. Uskon, että menetetty autoverotulo korvautuisi suurelta osin ajoneuvomyynnin kasvun tuomalla arvonlisäverotulojen nousulla. Lisäksi epäsuorat, esimerkiksi liikenneturvallisuuden parantumisen ja paremman ympäristöystävällisyyden mukanaan tuomat säästöt parantaisivat tilannetta vielä entisestään.
Vähimmäisvaatimuksena moottoripyörien autovero tulee saada autojen tapaan päästöperusteiseksi. Tällä hetkellä moottoripyörien autovero määräytyy iskutilavuuden mukaan, ja se on päästöihin verrattuna lähes poikkeuksetta päästöiltään vastaavien autojen veroa merkittävästi korkeampi. On totta, että moottoripyöristä ei aiemmin ole ollut autoja vastaavia päästötietoja, joten iskutilavuusperusteisuus oli perusteltavissa. Nyt, kun päästötiedot ovat saatavilla, tulisi iskutilavuusperusteisuudesta luopua.
Se, että moottoripyörien autoverossa ei ole siirrytty päästöperusteisuuteen, johtuu valtiovarainministeri Petteri Orpon mukaan kahdesta seikasta: autoveroa kerätään verotulojen saamiseksi ja moottoripyörät ovat harrastevälineitä.
Tarkastellaanpa näitä väitteitä tarkemmin.
Ensinnäkin valtion vuoden 2019 budjetissa moottoripyörien autoverotulot valtiolle on arvioitu noin 11 miljoonaksi euroksi. Autoveron budjetoitu määrä kokonaisuudessaan on vajaan miljardin. Moottoripyörien autoverotulot olisivat siis reilun prosentin luokkaa – summa ei ole millään tavalla kansantaloudellisesti merkittävä.
Moottoripyörien korkea autovero häiritsee suomalaista moottoripyöräalaa. Veron laskeminen tai jopa poistaminen piristäisi alaa ja johtaisi kerrannaisvaikutuksineen todennäköisesti jopa kasvaneeseen verokertymään.
Fiskaalisia perusteita ei siis ole.
Toisekseen moottoripyörät tulee alkaa jälleen nähdä liikennevälineinä. Moottoripyörä on useassa tilanteessa kätevä, nopea ja ympäristöystävällinen tapa liikkua ja niiden käyttöön tulisikin rohkaista aina, kun mahdollista. Moottoripyörien edut erityisesti kaupunkiliikenteessä ovat kiistattomat.
Eurooppalaisen motoristijärjestön FEMA:n koordinoimassa, 14 kaupungissa suoritetussa liikkuvuustestissä moottoripyörä oli yhtä poikkeusta lukuun ottamatta nopein liikkumismuoto urbaanissa liikenneympäristössä.
Lisäksi moottoripyörien tilantarve on pienempi ja ne kuluttavat vähemmän sekä infrastruktuuria että polttoainetta. Moottoripyörien käyttö myös parantaa liikenteen sujuvuutta kaikkien tienkäyttäjien osalta. Belgiassa tehdyn tutkimuksen mukaan matkaan keskimäärin käytetty aika ja liikenneruuhkien kesto lyheni 40 %, kun vain 10 % autoilijoista vaihtoi moottoripyörään. Lisäksi samalla liikenteen päästöt laskivat 6 %.
Ministerin argumentti, jonka mukaan moottoripyöriä voi harrastevälineinä kohdella eri tavalla kuin autoja, on virheellinen ja toimii yleisiä ympäristötavoitteita vastaan. On aika ymmärtää, että moottoripyörät ovat merkittäviä liikennevälineitä ja niillä ajetaan paljon hyötyajoa. Moottoripyörien käytöstä ei tulisikaan rangaista, vaan pikemminkin kannustaa niiden käyttöön. On totta, että valtaosa ajokalustosta on käytössä vain kesäaikaan, mutta kesällä saavutettavat hyödyt ovat parempia kuin ei hyötyjä lainkaan."
Huomauttaa Liberaalipuolueen sitoutumaton eduskuntavaaliehdokas, Petri Suuronen, jota voi äänestää Uudellamaalla numerolla 242.