Sähkö-Harrikan myynti edellyttää myyjältä myös pyörän latausasemaa, ja niitä dealerit varsinkin Yhdysvalloissa rakennuttavat myymälöihinsä kiivaaseen tahtiin.
– Jokainen Harley-Davidson jälleenmyyjä, joka aikoo myydä sähkö-Harrikoita joutuu rakennuttamaan latausaseman Livewireä varten, se on fakta, kertoo Moto-Seinäjoen toimitusjohtaja Hannu Pennala. – Valitettavasti Seinäjoki on niin pieni kaupunki, että meille Harleyn sähkömoottoripyörää ei saada myyntiin vielä ensimmäisessä aallossa, vaan vasta seuraavassa.
Ainakin Harley-Davidson Turkuun sähkö-Harrikat ovat tulossa myyntiin, ja samalla sinne myös rakennettaneen pikalatausasema.
– Toinen asia, mitä Livewiren myyntiin vaaditaan, on tietyn tasoinen mekaanikko. Sellainen meiltä kyllä löytyy, joten ensi vuonna saamme Seinäjoellakin sen myyntiin samoin kuin kaikki ne muutkin sähköiset mallit, mitä merkiltä on tulossa, Pennala uskoo.
Miten paljon luulet Harley-Davidson-merkkisen sähkömoottoripyörän myyvän ensimmäisen vuoden aikana?
– Se on varmasti mielenkiintoinen tuote, mutta ei minulla markkinan osalta ole kovin isoja odotuksia, koska se on melko kallis. Uskon silti, että niitä menee muutama kappale kaupan, Pennala toteaa.
Harley-Davidsonin ajatus rakennuttaa myymälöiden yhteyteen pikalatausasemien verkosto on sinänsä nerokas, ja alentanee omalta osaltaan kynnystä hankkia sähkömoottoripyörä.