Jere Haavisto käynnistää viidennen kautensa 250-kuutioisilla nelitahtisilla pyörillä ajettavassa EMX250-luokan EM-sarjassa.
Hän oli kauden 2017 loppupisteissä 12:s. Paras eräsijoitus oli viides, kuten myös paras kahden erän yhteistulos yhdessä osakilpailussa.
Viime kausi meni täysin pilalle ensimmäisessä EM-osakilpailussa iskeneen, leikkauksen vaatineen olkapäävamman takia eikä hän kilpaillut vuoden aikana enää lainkaan.
Nyt Haavistolla on uudet kuviot, sillä pyörämerkiksi on vaihtunut Yamaha ja tiimiksi italialainen i-Fly JK Yamaha. Kauden 2017 tulosten on määrä parantua tänä vuonna.
- Katson ensimmäiseen osakisaan positiivisesti. Olen todella tyytyväinen sijoitukseen viiden parhaan joukossa. Unelmapäivänä irtoaisi palkintokorokesijoitus. Silti myös kymmenen kärkeen ajamalla on hyvä lähteä rakentamaan koko kautta, Haavisto luotaa.
EMX250-luokan EM-sarja käynnistyy viikonloppuna Iso-Britannian Matterley Basinin upealla radalla. Lauantaihin mahtuvat harjoitus, aika-ajo ja ensimmäinen kilpaerä. Toinen erä on vuorossa sunnuntaina. Lauantain aika-ajoryhmistä finaalipaikkaa hakee 90 ajajaa. Eriin pääsee mukaan 40 kuljettajaa.
- Rata on mielettömän hieno. Hyppyrit ovat isoja ja haastavia. Tykkään.
- Radan pinta on aikalailla peltomaata. Se voi olla kova, jos keli pysyy poutaisena. Sateen osuessa kohdalle, tai mikäli järjestäjät kastelevat rataa ja äestävät sitä, on se sitten pehmeä ja siihen tulee pitkiä ajouria.
Haaviston ajatukset kauden avauksesta ovat luottavaiset, mutta muistot aiemmista kilpailuista samalla radalla eivät niinkään.
- Vuoden 2016 EM-osakisa meni ihan pipariksi. Vuoden 2017 MM-maajoukkuekilpailussa tein puolestaan yhden ylipitkän hypyn, minkä seurauksena polvi ”hajosi”.
- Mutta ei noilla asioilla ole mitään merkitystä., kuten ei viime kauden loukkaantumisellakaan. Nyt on uusi kausi, uusi kisa, uudet kuviot ja tavoitteet. Mieleni on korkealla, ja katse tiukasti lauantain aika-ajossa ja sitä kautta erissä.
Mieli vahvana
Haaviston itseluottamus on korkealla, vaikka viime vuoden olkapäävamman takia hän ehti ajoharjoitella vain reilut parisen kymmentä tuntia ennen EM-avausta.
- Unelmatilanteessa olisin ajanut sata tuntia ennen viikonloppua. Alla olisi myös joitakin pienempiä kilpailuja. En ole kuitenkaan huolissani. Treenit ovat sujuneet hyvin ja olen ajanut myös pitkiä eriä, Haavisto kertoo.
- Lisäksi uusi tiimi ja pyörä toimivat. Tiimistä ei ole luotu paineita, vaan kannustettu ja olemme yhdessä rakentaneet kokonaisuutta.
EMX250-luokassa nähdään myös toinen suomalainen, kun belgialaista KTM Diga Junior Racing -tiimiä edustava sipoolainen Emil Weckman on siirtynyt 125-kuutioisten kaksitahtisten pyörien EMX125-luokan EM-sarjasta luokkaa ylemmäs. Weckman sijoittui viime vuonna EMX125-sarjassa kahdeksanneksi. Parhaana tuloksena hänellä oli Italian-osakilpailun erävoitto ja yhteistulosten kakkossija.
EMX2T-luokan EM-avauksessa ei ole mukana suomalaisia.
Maailmanmestaruussarjassa on vuorossa toinen osakilpailu. Pääluokassa, MXGP:ssä ovat mukana suomalaisvirolainen Harri Kullas sekä virolainen Erki Kahro, joka voitti viime kaudella MX1-luokan Suomen mestaruuden. MX2-luokassa ei aja suomalaisia.
Jere Haavisto #142
Ylöjärveläinen Jere Haavisto (s. 16.2.1999) on kilpaillut EMX250-luokan EM-sarjassa vuodesta 2015 alkaen. Hän voitti EMX150-luokan EM-hopeaa kaudella 2014. Aikuisten MX2-luokan Suomen mestaruuden Haavisto vei kaudella 2017.
Seuraa Haaviston kilpauraa:
www.jerehaavisto.fi
www.facebook.com/jerehaavisto142
www.instagram.com/jerehaavisto