Tänä päivänä monissa uusissa autoissa on jo valmiiksi erilaista tutkateknologiaa estämässä peräänajoja, joten teknologia on tulossa kovaa vauhtia. Kunhan kuljettamattomat autonomisesti ajavat autot yleistyvät, tutkien käytön määrä räjähtänee.
Suzukin ajatus varustaa moottoripyörä pyörän näkyvyyttä elektronisesti parantavin tutkaheijastimin on yksiselitteisen hyvä. Siinä pyörän mittoja strategisesti määrittäviin paikkoihin, kuten etuvaloon, sivupeileihin ja takavaloon voitaisiin sijoittaa heijastimet, jotka kertoisivat tutkille pyörän täsmällisen sijainnin tiellä suhteessa tutkaavaan ajoneuvoon.
Moottoripyörän sijainnin selvittäminen tutkajärjestelmälle on olennaista motoristin turvallisuuden kannalta, eikä ongelma ole ollut mitenkään helppo ratkaistavaksi.
Kuten VTT:n koetilanteessa pari vuotta sitten totesimme, esimerkiksi lasertutka ei kykene välttämättä selvittämään moottoripyörän sijaintia luotettavasti edes staattisissa olosuhteissa, saatikka sitten liikenteessä, jossa skannattavana on pahimmillaan kymmeniä ajoneuvoja kerralla.
Ongelmana on erilaisten moottoripyörien massan ja käytettyjen rakennemateriaalien erilaisuus. Siinä, missä iso umpimetallinen moottoripyörä saattaa paikantua moitteettomasti, pienimoottorinen ja vain vähän heijastavaa metallia sisältävä pyörä voi sijoittua tutkan mielestä paljon kauemmas, mikä ei tietenkään anna oikeaa käsitystä välimatkasta etenevään pyörään.
Perässäajettaessa tutka tai sen järjestelmä voi myös vaikkapa valoihin pysähdyttäessä olettaa, että pyörään on vielä runsaasti matkaa, ja pysähtyä törmäten perään, koska se paikantaa pyörästä vain moottorin tajuamatta, että siitä on vielä matkaa takarekisterikilpeen.
Suzukin elektroniset tutkaheijastimet paikantaisivat moottoripyörän sijainnin luotettavasti suhteessa autoon ja toisivat motoristille turvallisuutta liikenteessä. Lisäksi ne on toteutettu passiivisella teknologialla, niin että ne eivät tarvitse edes sähkövirtaa toimiakseen, ja lienevät varsin edullisia toteuttaa.
Hyvä idea, toivottavasti toteutuu mahdollisimman pian ja otetaan myös muiden valmistajien pyöriin. Asiasta kertoi ensin Motociclismo.
Aiheesta aiemmin: Kävimme VTT:ssä selvittämässä robottiautoilun haasteita: näkeekö itsekseen ajava auto moottoripyörän?