Menneenä viikonloppuna ajettiin perinteinen Päijänteen Ympäriajo. Kilpailu alkoi lauantaiaamuna Vierumäeltä ja kulki Jämsän ja Joutsan kautta takaisin Vierumäelle yötauolle. Sunnuntaina ajettiin kohti maalia Vantaan Vauhtikeskukseen. Kilpailusta ajateltiin tulevan todella märkä ja raskas, mutta lopulta reitit eivät olleet niin pahassa kunnossa, mitä odottaa saattoi, eteläpään muutamaa pätkää lukuun ottamatta.
Kärkkäinen lähti kilpailuun hakemaan B-luokan voittoa tietäen, että sen saavuttamiseen vaadittaisiin täydellistä suoritusta.
Lauantaiaamupäivänä Kärkkäinen oli jopa reilun kaksi minuuttia kärkeä jäljessä, mutta Jämsän kokoomatauon jälkeen tilanne alkoi muuttua nopeasti.
– Aamu oli tasaista, varmaa suorittamista. Jämsän tauon jälkeen oli pitkä Haapajoen pätkä, jossa sain molemmat B-luokan kärjessä olleet kuskit kiinni. Olin hieman ihmeissäni, että voiko näin todella olla, mutta ajo tuntui koko pätkän ajan hyvälle ja jaksoin puristaa loppuun asti. Siitä alkaen ajoin muutamia pohja-aikoja ja kuroin kaulaa kärkeen kiinni. Lopulta olin lauantaina maalissa B-luokan ensimmäinen reilun kahden minuutin erolla. Päivän päätteeksi ei juurikaan väsyttänyt ja olin hyvissä voimissa sunnuntaita ajatellen, Kärkkäinen kuvailee.
Sunnuntaiaamu alkoi Kärkkäisellä hieman kankeasti, kun hän kaatui pätkillä muutaman kerran ja jäi kerran isomminkin jumiin puron ylityksessä.
– Sunnuntaiaamun kolmannella pätkällä en purolle tullessa saanut keulaa nostettua ja pohjalla oli kivi, johon tökkäsin eturenkaan. Siinä meni tovi, että pääsin taas jatkamaan matkaa. Sen jälkeen sain ajon kulkemaan ja loppupäivä tuli ilman ongelmia.
– Lopulta ero maalissa toiseksi tulleeseen oli kolme minuuttia 47 sekuntia. Ero kasvoi siis todella isoksi, josta olin hieman yllättynyt.
– Olihan tämä rankka reissu lopulta. Reitit eivät olleet niin pahoja kuin luulin, mutta pehmeää lunta riitti, kun lähdettiin lauantaina tulemaan takaisin Vierumäen suuntaan ja sunnuntaina koko päivän etelään tultaessa. Oma kunto kesti todella hyvin eikä minun tarvinnut missään vaiheessa huolehtia, että katkeaisin. Uskon, että se oli isoin syy, että pystyin voittamaan. Jaksoin puristaa pätkillä ja ajaa loppuun asti. Lisäksi sopiva itseluottamus omaan tekemiseen, hyvä tankkaus, loistavasti toiminut huolto ja isot kannustukset reitillä siivittivät tahtia.
Kärkkäinen teki suomalaista moottoriurheiluhistoriaa olemalla ensimmäinen nainen, joka saavutti Päijänteen Ympäriajossa B-luokan voiton. Yleiskilpailussa Kärkkäinen ajoi sijalle 23.
– Täytyy suoraan myöntää, etten todellakaan olisi muutama vuosi takaperin uskonut, että voisin voiton saavuttaa Päitsillä. Toki iso haave se on ollut ja tämä oli aivan älyttömän hieno ja tärkeä saavutus itselle! Kilpailusta jäi käteen kaksi nousupistettä ja enää vaaditaan yksi nousupiste A-luokkaan. En voi enempää tyytyväinen viikonloppuun olla!