– Me olemme aika paljon nyt tehneet sen eteen työtä, että saisimme Suomeen kaikille eri lajeille sellaiset paikat, joissa voidaan järjestää kansainvälisesti merkittäviä kilpailuja ja tietysti KymiRing on ollut yksi iso juttu. Timo Pohjolalle ja meidän lajiliitoille kuuluu iso kiitos siitä, että tämä hanke on lähtenyt eteenpäin ja edennyt näin hienosti, Timo Heinonen kiittelee.
Suomi on asukaslukuun suhteutettuna maailman menestynein moottoriurheilumaa, mutta maastamme on puuttunut kansainväliset mitat täyttävät harjoittelu- ja kilpailupaikat mitä tulee erityisesti ratamoottoripyöräilyyn sekä rata-autoiluun.
– Tällaiselle paikalle on ollut todellinen tarve. Nyt kun katsotaan MotoGP:n saamia kävijämääriä, puhutaan ihan eri kokoluokasta, mitä meillä on koskaan ollut Suomessa. Oikeastaan Suomesta ei löydy mitään, mihin tätä voidaan verrata. Ehkä jossain mielessä Neste Ralli, mutta se on erityyppinen. MotoGP tulee olemaan ykköstapahtuma Suomessa ainakin siihen saakka, jos joku päivä meillä ajetaan myös formula ykkösiä.
Heinonen korostaa kansainvälisten kilpailuiden merkitystä paitsi Iitin, Kouvolan ja Lahden alueella, mutta myös koko Suomelle.
– Sillä on tosi iso vaikutus. Tietysti kun itse olen moottoriurheiluihmisenä valtion hallinnossa ja valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtajana, olen halunnut nostaa myös motorsportia eri tavalla esille ja olen tosi tyytyväinen, että autourheilu ja myös kaksipyöräiset ovat saaneet paremman aseman. Meillä on nyt autourheilupuoli jo edustettuna olympiakomiteassa ja toivottavasti jatkossa myös moottoripyörät. Nyt tehdään isoa selvitystyötä meidän huippu-urheilun tapahtumista. Luulen, että moottoriurheilu tulee olemaan siellä tosi isossa roolissa.
KymiRingin kokoisen hankkeen valmistumista on epäilty pitkään, mutta projekti on edennyt jatkuvasti eteenpäin ja itse rata on jo 80-prosenttisesti valmis.
– Epäilijöille sanoisin, että kannattaa muistaa, että Silverstonen rata täytti juuri 50 vuotta, eikä se vieläkään ole valmis. Se rakentuu koko ajan ja niin tulee rakentumaan KymiRingkin. Ensin tulee rata, sitten radan tärkein infra ja sen jälkeen kaikki lähtee kasvamaan siihen ympärille. Näistä oheisjutuista, jotka pitävät radan elinvoimaisena, on nyt neuvoteltu Timo Pohjolan johdolla.
KymiRingin rata saa asfaltin tulevana kesänä. MotoGP-tiimit tulevat ajamaan testit loppukesästä, jonka jälkeen MM-sarjan promoottori Dorna vahvistaa Suomen osakilpailun ajankohdan.
– Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja olen itse luottavainen siihen, että moottoriurheilun suurtapahtumia tulee lisää. Me tarvitsemme tällaisen paikan Suomeen, Heinonen kiteyttää.