Kaokoa on valmistettu ja vuodesta 2001 lähtien ja mallivalikoimaan kuuluu satoja erilaisia merkki- ja mallikohtaisia vaihtoehtoja, jotka sopivat pyörän ulkonäköön.
Kaokon suunnitteli Roy Mentis, joka totesi, että todella pitkällä ajomatkalla kuskin kaasukäsi väsyy ja saattaa puutua pahasti, jolloin hän aloitti laitteen kehittelyn.
Kaoko sijoitetaan pyörän ohjaustankoon luonnollisesti oikealle puolelle. Vanha stongan vastapaino irrotetaan ja sen tilalle kiinnitetään Kaoko. Muuta ei sitten tarvitsekaan tehdä kuin ottaa laite käyttöön.
Oheiselta videolta selviää hyvin, miten helppoa Kaokon käyttö on. Yksinkertaisimmin Kaoko vedetään päälle samalla kun käännetään kaasua ja säädetään matkanopeus. Laite estää kaasun jousen palautumisen, joten se jää siihen asentoon kuin halutaan. Kaasukahvaa voi silti kääntää molempiin suuntiin.
Kaoko lukitaan vääntämällä sen säädintä alaspäin ja vapautetaan kääntämällä vastasuuntaan.
Laite maksaa 107:stä eurosta ylöspäin plus rahti, ja sen voi ostaa yrityksen webbikaupasta. Suomessa laitetta ei valitettavasti ole myynnissä, lähin myyntipiste löytyy Tanskasta.
Kaoko ei tietenkään korvaa oikeaa vakionopeudensäädintä, joka säätää moottorin kierroslukua automaattisesti valitun nopeuden mukaiseksi mäistä ja kukkuloista huolimatta. Mutta siitä on hyötyä pitkän päivätaipaleen ajossa, kun kaasukäsi välillä tarvitsee lepuutusta. Ja siinä se varmasti toimii paremmin kuin tavallinen, muutaman euron lepuutin, joka vaatii käden pitämistä kahvalla, että nopeus säilyy muuttumattomana.
Kaokon sivuille pääset tästä, ja mikäli video ei näy alla, voit katsoa sen täällä.
Huom: Kaokon käyttö Suomessa tieliikenteessä on laitonta. Suomalainen lainsäädäntö estää kaasun lukitsemisen tiekäytössä. Kiitos lukijoillemme palautteesta.
Aiheesta aiemmin:
Atlas Throttle Lock moottoripyörääsi kaasukättäsi säästämään
Oikea vakionopeudensäädin moottoripyörääsi - McCruise
Edit 21.2.2019 kello 10.46: lisätty huomautus Kaokon laittomuudesta suomalaisessa tieliikenteessä.