Seurantaraportit paljastavat, miten usein ihmiskuljettajat joutuivat tarttumaan rattiin ja ottamaan ajovastuun hoitaakseen julkisilla teillä. Joidenkin yritysten kuten Mercedes-Benzin ja Uberin autojen kuljettajat tarvitsivat ihmisen väliituloa joka ajomailin aikana, kun taas Waymo ja Cruise pärjäsivät paremmin: ne kykenivät ajamaan tuhansia maileja ilman ihmisen väliintuloa.
Olennaista raporteissa on, että ne todistavat sen, että robottiautot eivät vielä ole valmiita yleisille teille. Yritysten testit osoittavat, että robottiautot voivat ajaa alle mailista jopa 16 000 mailiin ennen kuin ihmisen väliintuloa tarvitaan, mutta erot eri merkkien välillä ovat suuria.
– Kaikesta hypestä ja lupauksista huolimatta nämä raportit osoittavat, että robottiautot eivät ole turvallisia ilman, että kuljettajana toimiva ihminen on valmiina ottamaan ohjauksen hallintaansa, Consumer Watchdogin asiantuntija Adam Scow toteaa. – Vaikka jotkut yritykset vähitellen parantavat, muut ryömivät vielä pohjamudissa. Tarvitaan paljon enemmän testaamista ja parannuksia ennen kuin lainsäätäjät voivat harkita hyväksyvänsä kuljettajattomat autot teillemme.
Vuoden 2018 aikana robottiautoilla ajettiin ja testattiin yli kaksi miljoonaa mailia, noin 3,2 miljoonaa kilometriä, Kalifornian julkisilla teillä, mikä on paljon enemmän kuin 2017 ajetut 500 000 mailia.
Interventioiden määrä vaihtelee yritysten välillä
Googlen autonomisiin autoihin keskittynyt yritys Waymo ajoi tuosta suurimman osan, 1,25 miljoonaa mailia. Sen raporttien mukaan testikuljettaja otti tilanteen hallintaansa 76 kertaa, joka 16 447 mailin välein. Epäonnistumisten määrä on kuitenkin merkittävästi pienempi kuin 2017, jolloin Waymon kuljettaja joutui puuttumaan tilanteeseen joka 5596 mailin välein.
Viime lokakuussa Waymo ainoana yrityksenä sai luvan testata autojaan ilman ihmiskuljettajaa.
General Motorsin Cruise-autoilla puolestaan ajettiin viime vuonna 447 621 mailia San Franciscossa, ja puuttumisväli oli 5205 mailia. Cruise on lupaillut tuovansa kuljettajattomat robottiautot markkinoille vuoden 2019 mittaan.
Uberin ja Mercedes-Benzin luvut olivat paljon synkeämmät 2018. Uberilla kuljettaja joutui puuttumaan ajoon 2,6 kertaa jokaista ajettua mailia kohti, ja Mersullakin vastaava luku oli 1,46 haltuunottoa per maili.
Kalifornian osavaltion raportti paljastaa myös kasvua niitten kolareitten määrässä, joissa mukana on ollut robottiautoja. 2017 törmäyksiä oli 29, 2018 vastaava luku oli 75.
Kaikkiaan 62 yrityksellä on lisenssi testata autonomisia ajoneuvoja Kalifornian osavaltion alueella, mutta ainoastaan ne yritykset, jotka testaavat julkisilla teillä, raportoivat tekemisistään 2018. Tesla väittää testanneensa julkisilla teillä kaikkialla maailmassa, muttei ole raportoinut testeistään Kaliforniassa.
Consumer Watchdog kiittää Kalifornian osavaltiota siitä, että se edellyttää valmistajilta raportointia ihmiskuljettajien puuttumistarpeesta sekä onnettomuuksista. Muissa osavaltioissa ei tällaista raportointia edellytetä, kuten ei ilmeisesti Euroopassakaan.