Maailmalla liikkuvien tietojen mukaan pyörän moottoria päivitettäisiin nykyisestä 998 kuutiosenttimetristä 1080:een. Samalla tehoa tulisi viisi hevosvoimaa lisää, mikä kuulostaa ensin vähältä, mutta täyttyy muistaa, että Euro5-normit ovat päästöjen suhteen entistä tiukemmat. Ne astuvat voimaan uusille tyyppihyväksytyille malleille 1.1.2020 lähtien.
Seikkailupyörien markkina on muuttunut ja kehittynyt melkoisesti sen jälkeen, kun Africa Twin tuli myyntiin 2016. Silloin Hondan 95 hevosvoimaa ja 232 kilon tankattu paino sijoitti sen BMW:n raskaamman 125 hv R1200GS:n ja pienemmän 85-hevosvoimaisen F800GS:n väliin. Ainoa suoraan Africa Twiniin koon ja tehon sekä painon puolesta verrattavissa ollut malli oli KTM:n lyhytikäinen 1050 Adventure.
Nyt maailma on muuttunut. Bemarin uusi R1250GS tuottaa 134 hv tehon, ja sen uudessa ShiftCam -moottorissa pitäisi olla myös aikalailla enemmän vääntöä kuin aiemmin. Sitäpaitsi uusi F850GS on samantehoinen kuin Africa Twin, mutta painaa vähemmän. Lisäksi KTM:n uusi 790 Adventure tuottaa samat 95 hevosvoimaa, mutta on kevyempi kuin Africa Twin. Toinen haastaja samalla polulla on Triumphin päivitetty Tiger 800 Yamahan uutta 700 Ténéréä unohtamatta.
Epäilemättä uutuuden mallimerkinnäksi tulee CRF1100L. Sen polttoainetankin pitäisi olla isompi kuin perusversiossa, eli noin 20 l versus 18,8 l. Adventure Sports -mallin tankin pitäisi pysyä entisellään reilussa 24 litrassa, mutta pyörän pitäisi saada isomman moottorin.
Luvassa olisi myös täysvärinen TFT-näyttö sekä uusittu kaksoiskytkinautomaattivaihteisto ja avaimeton sytytys.
Ulkonäkömuutoksien odotetaan olevan lähinnä kosmeettisia.
Iso kysymys malliuudistuksen yhteydessä on paino. Miten paljon moottoritilavuuden suurentaminen vaikuttaa painoon? Erityisesti suhteessa pienempiin kilpailijoihinsa ketään tuskin haittaisi, vaikka pyörän paino tippuisi. Todennäköisesti suunta on kuitenkin lievästi vastakkainen.
Asiasta kertoi monen muun lisäksi Bennetts.