Italialainen MV Agusta on yksi legendaarisimmista moottoripyörävalmistajista kautta aikojen. Merkin perusti aikanaan vareselainen kreivi Domenico Agusta ilmailuteollisuuden vesana. Moottoripyörien tuotanto alkoi juuri ennen toisen maailmansodan loppumista, ja edelleen se pitää yllä traditiotaan korkealuokkaisten käsin tehtyjen moottoripyörien valmistajana.
MV Agusta -kokoelma, jota pidetään yhtenä suurimmista klassisten moottoripyörien kokoelmista maailmassa, tulee myyntiin lauantaina 9. päivä helmikuuta Pariisissa. Italialainen perhe on koonnut miltei sadan MV Agustan kokoelman, jonka pyöristä jotkut ulottuvat vuoteen 1945 asti.
Kokoelmaan kuuluu varsin kattava valikoima pyöriä kilpamoottoripyöristä ainutlaatuisiin skoottereihin ja nelitahtisiin sport-pyöriin. Hintahaitari liikkuu 3000 ja 220 000 euron välillä.
Esimerkiksi jutun aloituskuvassa näkyvän 750 S:n hinnan odotetaan liikkuvan 100 000 - 150 000 euron välillä. Pyörä on yksi niistä monista malleista, jonka on rakentanut Arturo Magni itse.
Intohimo moottoripyöriä kohtaan oli kokoelman nykyisen omistajan geeneissä. Hänen setänsä oli työskennellyt poikana MV:n korjaamolla Pohjois-Italiassa ja ajanut kilpaa sellaisissa legendaarisissa tapahtumissa kuin Giro d'Italia ja Milano-Taranto. Tällöin hänen kiinnostuksensa MV Agustaan syntyi ja hän alkoi ostaa tiettyjä, vähemmän tunnettuja malleja, jotka eivät olleet aikanaan kovinkaan arvokkaita. Keräilijä joutuikin säilyttämään aarteitaan hylätyssä tehtaassa.
Huutokaupassa myydään myös viimeinen MV Agustan valmistama F4 RC vuodelta 2018. Sen hinta-arvio 75 000 - 125 000 €.
Huutokauppatalo Artcurialin sivustolla kannattaa käydä vilkaisemassa lauantain huutokaupan luetteloa, mistä selviää hyvin MV Agusta -kokoelman laajuus ja ainutlaatuisuus. Samalla selviää, miten monipuolisesti merkki on valmistanut kaksipyöräisiä ajoneuvoja mm. varsin mielenkiintoisista skoottereista aina sivuvaunupyöriin asti. Monet mallit ovat todella hienon näköisiä ja kustakin on useampia kuvia ja teknisiä tietoja.
1975 MV Agusta 750 Prototype Turbo
Tiesitkö esimerkiksi, että MV on tutkaillut myös turboahdetun moottoripyörän valmistamista? Oheisessa kuvassa näkyvässä 1975 MV Agusta 750 Prototype Turbossa on kaksi turboa, toinen matalille ja toinen korkeille kierroksille. Nelisylinterisen moottorin kuutiotilavuus oli 830 cm3. Moottorin öljytilaa oli laajennettu ja moottorin ylikuumenemisongelmia oli pyritty ratkaisemaan sylinterikannen plasmapinnoituksella. Männät saivat saman käsittelyn samoin kuin venttiilit. Kiertokanget oli tehty titaanista, ja kytkimen levyt oli niinikään plasmapinnoitettu.
Moottori kykeni miltei 10 000 kierrokseen minuutissa, ja sen puristussuhde oli 12.5:1:n, mikä oli absoluuttinen raja. Polttoaineena käytettiin 105-oktaanista bensiiniä. Teho oli siihen aikaan jotain ennennäkemätöntä. MV Turbo puski 2500 kierroksella minuutissa tehoa 150 hevosvoimaa ja kykeni noin 300 km/h nopeuteen.
1975 MV Agusta 750 Prototype Turbon hinnaksi uumoillaan noin 140 000 - 220 000 euroa.
Koko Paris Expo Porte De Versaillesin huutokauppa - kaupan on myös uskomattomia autoja - tapahtuu 6-10 helmikuuta. MV Agusta -kokoelma puolestaan on huudettavana lauantaina 9.2. Rétromobile Hallissa, Hall 2.2 Paris Expo - Portessa.