Suomalaiset moottoripyöräurheilijat ovat valmiina starttaamaan uuteen kauteen. Tänäkin vuonna moni heistä suuntaa kansainvälisille areenoille huudattamaan Maamme-laulua.
Suomen Moottoriliiton ja KymiRingin yhteisessä lehdistötilaisuudessa suunnitelmistaan tulevalle kaudelle olivat kertomassa ratamoottoripyöräilyn puolelta MotoGP-sarjan moninkertainen tallipäällikkö-maailmanmestari Aki Ajo, uuteen MotoE-luokkaan siirtyvä Niki Tuuli, ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokan maailmanmestari Kirsi Kainulainen, liikuntavammaisten RR-sarjan naisten luokan maailmanmestari Ulla Kulju, Hollannin sarjan mestari ja “tuleva MotoGP-maailmanmestari” Rico Salmela sekä Suomen Moriwaki Cupin voittaja Jenny Ruokolainen, joka valittiin vastikään European Talent Cupiin.
Kesken viime kauden MotoGP-sarjan Moto2-luokkaan hypännyt Niki Tuuli tulee kilpailemaan tänä vuonna Aki Ajon johtamassa Ajo Motorsport -tiimissä uudessa MotoE-sähköpyöräluokassa.
– Tälle vuodelle ei irronnut tallipaikkaa MotoGP-sarjasta, mutta tarkoitus on, että vuonna 2020 ollaan taas Moto2-luokassa ja pääasia on, että pysyn MotoE-sarjan myötä varikoilla. Lisäksi tarkoitus olisi ajaa myös CEV Moto2 -kilpailuja, jotta saan lisää kilometrejä, Tuuli toteaa.
Kahdesti Suomen Moriwaki Cupin voittanut Jenny Ruokolainen sai juuri tietää, että hänet on valittu kisaamaan kovatasoiseen European Talent Cupiin.
– Sinne oli karsinnat ja pääsin läpi, nyt on sitten luvassa ensimmäiset kilpailut ulkomailla, Ruokolainen iloitsee.
Off road -lajeista paikalla olivat enduron kolminkertainen maailmanmestari Eero Remes, hallitseva enduron Euroopan mestari Roni Kytönen, joka tavoittelee tällä kaudella sarjan mestaruutta uudessa luokassa, motocrossin Suomen mestari Jere Haavisto, joka tulee kisaamaan alkavalla kaudella MM- ja EM-sarjoissa italialaistiimissä, jalkapallotähti Sami Hyypiä, joka löysi ”eläkevuosinaan” motocrossin sekä motocrossin EM-osakilpailuvoittaja Miro Sihvonen, joka ajaa tulevalla kaudella SM-sarjan sekä MM-osakilpailuja.
Remes lähtee tällä kaudella tavoittelemaan neljättä maailmanmestaruuttaan, tosin nyt TM on vaihtunut Yamahaan.
– Vielä on luokka vähän auki, siinä on kaksi vaihtoehtoa. Testit jatkuvat talven aikana ja myöhemmin päätetään sitten luokka, Remes kertoi.
Sami Hyypiä kilpaili jo viime vuonna motocrossin MXV45-luokassa ja aikoo myös tänä vuonna jatkaa hyväksi havaitsemansa lajin parissa.
– Kyllä minä meinasin vetsku cupin nyt ajaa ja varmaan jotain muutakin. Just tulin Kalifornian treenileiriltä, joten kova valmistautuminen on päällä, Hyypiä naurahtaa.
– Hymyissä suin mennään. Tykkään tosi paljon ajaa, kun siinä saa hyvää hermolepoa, se on niin hauskaa ja siinä pysyy itse kunnossa, sen takia sitä tekee, mies listaa.
Trialin seitsemänkertainen Suomen mestari Timo Myöhänen aikoo jatkaa mestaruuksien määrän kasvattamista myös kaudella 2019, kun taas paluun kilpa-areenoille tekevä 25-kertainen jääradan ja RR:n Suomen mestari Kari Vehniäisen palkintokokoelma alkaa olla jo vertaansa vailla.
– Vuonna 2017 meni polvi ja nyt tullaan mukaan parin vuoden tauon jälkeen hirveällä innolla ja uudella merkillä, Husqvarnalla. Viikon päästä lähdetään kokeilemaan miten käy, kun SM-kausi käynnistyy, Vehniäinen hehkuttaa.