Torga-hankkeessa on tutkittavana useita versioita asiasta.
Moottoripyörien ja skoottereiden - oli niissä sitten kaksi tai kolme pyörää - kuljettajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin luottaa itse pyörään ja omiin ajovarusteisiinsa onnettomuuden törmäyssuojana. Toki Honda on integroinut airbagin Golg Wingiinsä, mutta yleisesti ottaen kaksipyöräisissä moottoroiduissa ajoneuvoissa on vain vähän elementtejä parantamassa passiivista turvallisuutta.
Viime vuosina turvavarusteisiin on kiinnitetty huomiota, ja airbagin suosio on hiljalleen kasvussa. Joka tapauksessa Philippe Girardi ja Sirems-niminen yhteisö ovat Ranskassa päättäneet edetä asiassa ja perustaneet Torga-nimisen hankkeen kehittämään kuljettaja suojausta ja turvallisuutta moottoripyörällä ajettaessa.
Torga-konseptin ideana on pitää kuljettaja ja hänen moottoripyöränsä yhdessä onnettomuuden sattuessa ja suojata häntä suojakilven avulla. Kilpeä voidaan käyttää myös varmistamaan sitä, että kuljettaja säilyy kiinni pyörässä onnettomuuden sattuessa.
Suojakilven on tarkoitus turvata motoristia kohtuullisilla nopeuksilla tapahtuvissa nokka- tai jopa kylkikolareissa. Tällaisia onnettomuuksia tapahtuu tyypillisesti kaupunki- ja esikaupunkialueilla. Ratkaisusta toivotaan turvaa erityisesti aloittelijoille ja heille, jotka (Keski-Euroopassa) voivat ajaa alle 125-kuutioisella skootterilla B-kortilla.
Suojakilpi voidaan "naamioida" tankkilaukuksi, jota voidaan myös käyttää, kuten normaalia tankkilaukkua. Ja koko kilpijärjestelmä voidaan kiinnittää turvavyöllä pyörän runkoon.
Suojan toimintaperiaatteet selviävät oheisista kuvista. Kilvessä voi olla takana myös tuki- ja turvakaari, mikä tekee sen tietysti ainakin kehitystyön tässä vaiheessa melko erikoisen näköiseksi
Torga-projektin kotisivulle pääset tästä. Sivustolla on hyviä asiaa selventäviä videoita. Asiasta kertoi ensin Moto-Revue.
Suojakilven ja sen takatukirakenteen käyttö ei varmaankaan ole yksiselitteisen turvallista, koska onnettomuuksia on erilaisia. Täytyy muistaa, että kyseessä on tutkimusprojekti, josta varmaan lisäksi saadaan mielenkiintoista tietoa erilaisten suojakilpien ja muiden ratkaisujen tuomasta turvasta sekä mahdollisista riskeistä.
Torga-hanke näkee kilven variaatioineen tuovan erilaisia mahdollisia selkärankaa suojaavia ratkaisuja, joista voi olla suurta hyötyä kuljettajalle. Motoristeille saattaa kuitenkin olla iso kynnys ryhtyä käyttämään niitä?