Moottoripyöräpoliisi mittasi tutkalla moottoripyörän nopeudeksi ensin 106 km/h. Kun moottoripyörä ohitti mittapaikan, kuljettaja kiihdytti nopeutensa 126 kilometriin tunnissa.
Kolmissakymmenissä oleva motoristi ajoi tutkaan Vantaan Tikkurilantiellä, jossa nopeusrajoitus on 60 km/h. Epäilty kuulusteltiin paikan päällä, mutta kiisti tutkan lukeman ja väitti ajaneensa 71 km/h.
Käräjillä mies esitti väitteidensä tueksi seitsemän tulosteen nivaskan sähköisestä ajopäiväkirjastaan. Kyseessä olivat miehen kännykän Speedometer GPS-sovelluksen tallentamat ajotiedot, joiden mukaan nopeus tekohetkellä olisi vaihdellut 60 - 71 km/h välillä.
Käräjäoikeuden mielestä sovelluksen graafit viittasivat siihen, että moottoripyörä olisi tekohetkellä ollut pysähtyneenä ja piti mahdollisena, että kyse oli poliisin teknisestä tai inhimillisestä virheestä.
Käräjäoikeus totesi, että motoristin syyllisyydestä muuhun kuin lievään ylinopeuteen jäi vähintään varteenotettava epäily, joten se tuomitsi miehen kuuden päiväsakon rangaistukseen. Miehen tuloissa se tarkoitti 36 euron sakkoa.
Syyttäjä pyysi lisätutkintaa
Syyttäjä pyysi sovelluksen tiedoista lisätutkintaa. Poliisin asiantuntija perehtyi sovellukseen ja motoristilta takavarikoitujen kännyköiden sisältöön. Vaikka sovellus todentaa ajetun matkan reittipisteet ja ajonopeudet, tietoja pystyy kopioimaan kännykästä toiseen ilman, että mikään yksilöi matkaa tiettyyn puhelimeen tai käyttäjään.
Tietoja pystyi myös muuttamaan jälkikäteen esimerkiksi tekstinkäsittelyohjelmalla. Lisäksi kännykkäsovelluksella on helppo luoda virheellisiä ajomatkatiedostoja vain puhelimen aikaa muuttamalla.
Motoristi oli ladannut sovelluksen ja tiedot työpuhelimestaan henkilökohtaiseen kännykkäänsä vasta huomattavasti tekohetken jälkeen.
Hovioikeus kuuli poliisin asiantuntijaa, joka arvioi sovelluksen tiedot epäluotettaviksi ja että tapauksessa oli vahvoja viitteitä tietojen manipuloinnista.
Hovioikeus katsoi, että poliisin mittaama ajonopeus ja siitä aiheutunut väliaikainen ajokielto olivat riittävä näyttö ylinopeuteen.
Motoristin esittämät ajotiedot puolestaan olivat epäluotettavia ja oikeus katsoi, etteivät ne riittäneet horjuttamaan tutkamittausta ja poliisin kertomusta.
Helsingin hovioikeus antoi perjantaina tuomionsa. Se muutti rikosnimikkeen törkeäksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi ja korotti päiväsakkojen määrän kymmenkertaiseksi 60:een. Sakon suuruus nousi 900 euroon.
Itse tapahtuma sattui kesällä 2017. Lisää aiheesta Iltalehdessä.