Sveriges Motocycklister on Ruotsin vastine SMOTO:lle, Suomen Motoristit ry:lle. SMC toteaa sivustollaan, että valitettavasti sikäläinen tieliikennelaitos, Trafikvärken ei aio sijoittaa kruunuakaan moottoripyörien turvallisuuden parantamiseksi kansallisella tai alueellisella tasolla vuosien 2018-2028 välisenä aikana.
Joka kolmas yksittäisonnettomuudessa Ruotsissa kuollut motoristi on törmännyt aitaan. Se tekee kaiteista tavallisimman törmäyksen kohteen. Valitettavasti kuolleitten määrä on kasvussa, mihin on useita syitä.
Sekä sivu- että keskikaiteiden määrä teillä on kasvussa, mikä kasvattaa myös motoristien onnettomuusriskejä. Kaiteet on rakennettu turvalliseksi vain autoilla matkassa oleville tielläliikkujille.
Kaiteet on sijoitettu hyvin lähelle ajorataa ja sivukaiteilla korvataan teiden sivuilta niille kuuluvaa anteeksi antavaa tilaa, eli ojia ilman tolppia, kiviä ja muita kiinteitä esineitä.
E-tiet vaarallisimpia
Huolestuttavinta on, että suurin osa kuolemaan johtaneista mp-onnettomuuksista tapahtuu Eurooppa-teillä (E), missä turvallisuusvaatimukset ovat korkeat ja nopeusrajoitukset myös korkeimmat, 100 - 120 km/h. 33 niistä 52 motoristista, jotka kuolivat törmäyksessä kaiteeseen viimeisen 11 vuoden aikana, on tapahtuman aikana ajanut E-tiellä.
Näihin teihin Ruotsin Trafikverket satsaa seuraavan kymmenen vuoden aikana 10,4 miljardia kruunua säästääkseen alle viiden autoilijan hengen per vuosi. Se ei kuitenkaan sijoita kruunuakaan motoristien turvallisuuden parantamiseen.
Viimeisen 11 vuoden aikana, vuosina 2008 - 2018 on kaikkiaan 52 motoristia kuollut, 86 loukkaantunut vakavasti, 141 loukkaantunut ja 185 loukkaantunut lievästi. Nämä onnettomuudet ovat tulleet maksamaan noin puolet siitä, eli 5,4 miljardia kruunua (540 milj. euroa), kuin mitä Tarfikverket aikoo satsata autoilijoiden turvallisuuden parantamiseen kyseisillä teillä.
2012-2015 Trafikverket vieläpä teki tutkimuksen kaiteiden parantamisesta alleliukumissuojan, MPS:n, avulla. Vaikka tutkimus osoitti, että MPS ei haittaa kunnossapitoa, ja että lisäsuojaus maksaa vain 24 euroa metriltä, vain 20 metriä alleliukumissuojaa on asennettu kaiteisiin vuoden 2012 jälkeen.
Ruotsissa on lisäksi ilmeisesti enemmän kuin Suomessa tämänkin jutun aloituskuvassa näkyvää vaijerikaidetta, joka on varsinainen motoristin viipaloija.
Aiheesta lisää SMC:n sivuilla täällä.