Solo on sähkömoottorilla ja akuilla varustettu ajoneuvo, johon mahtuu yksi henkilö kerrallaan. Se on virallisesti luokiteltu ainakin Amerikoissa moottoripyöräksi, mutta koska siinä istutaan korin sisällä, niin sillä ajettaessa ei tarvitse käyttää kypärää.
Amerikoissa pyörän hinta on noin 13 650 euroa. Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 8 sekuntia, ja huippunopeus on yli 130 km/h. Maksimi ajomatka 17,3 kilowatin litiumioniakustolla on 160 kilometriä. Latausaikaa tarvitaan kolme tuntia.
Solossa on takapyöräveto ja moottorin teho on 82 hevosvoimaa.
3,1 metriä pitkä laite painaa 675 kg.
Yksinkertainen on kaunista, todistelevat myös valmistajat: Solossa on 99 % vähemmän osia kuin perinteisessä autonmoottorissa, mikä merkitsee paljon pienempää huoltotarvetta ja rikkoutumisen riskiä.
Solon muita ominaisuuksia ovat lämmitetyt istuimet, ilmastointi, taakse kuvaava kamera näyttöineen ja bluetooth-yhteydellä varustetut stereot jne. Matkatavaratila on jaettu kahteen osaan eteen ja taakse, ja sitä on peräti 285 litraa.
Hauskaksi ajoneuvon tekee ainakin se, että edestä katsoen se näyttää pieneltä autolta, mutta kun se kääntyy, vaikutelma on kuin että auto loppuisi jotenkin kesken. Joka tapauksessa vie vähemmän parkkitilaa siellä, missä se on mahdollista ja kääntyy vaivattoman pienessä tilassa.
Hommassa on ideaa ainakin työmatka-ajon kannalta sikäli, että jos ajat yksin, niin miksi tarvittaisiin loputtomasti tilaa useammalle henkilölle. Mutta hetkinen - kaksipyöräiset moottoripyöräthän on jo keksitty...
CBS on tehnyt hyvän testivideon Sololla ajamisesta ja sen toimittaja pohtii myös, miksi tällainen on olemassa. Sen löydät täältä. Valmistaja Electra Meccanican kotisivuille pääset tästä ja mikäli video ei näy alla, voit katsoa sen täällä.