– Olemme kiertäneet enduron MM- sarjaa nyt kaksi vuotta ja kokonaisuudessaan enduro GP:n tilanne näyttää surulliselta. Sarja kärsii kuljettaja- ja katsojapulasta, etenkin yksityiskuljettajien kustannukset ovat kasvaneet eivätkä sääntömuutokset ole kasvattaneet sarjan suosiota, kertoo Kytönen Motorsportin tiimipäällikkö Harri Leppälaakso.

– Harkittuamme kokonaisuutta tiimin kesken olemme päätyneet siihen lopputulokseen, että osallistumme tiettyihin WESS-sarjan osakilpailuihin. Endurossa keskitymme lisäksi EM- ja SM-sarjoihin, jotka ajetaan molemmat kokonaisuudessaan. Motocross-tiimi ajaa luonnollisesti koko SM-sarjan ja pyrimme molempien tiimien osalta ajamaan Supercross- sekä Cross Country -kilpailuja siinä missä kalenteri antaa myöden.

Endurotiimin kokoonpanoon muutoksia

Kytönen Motorsportin tukiorganisaation henkilöstöön ei ole tulossa muutoksia. Tiimipäällikkönä toimii Harri Leppälaakso ja kokeneet, ammattitaitoiset mekaanikot jatkavat mukana tulevalla kaudella. Muutoksia tapahtuu sen sijaan kuljettajapuolella, kun Antti Hellsten palaa tiimiin.

– Olemme tästä erityisen hyvillämme. Antilla on kokemusta ja hän hoitaa hommansa täsmällisesti näyttäen samalla erinomaista esimerkkiä nuoremmille kuljettajille, kertaa Leppälaakso syitä Hellstenin paluulle.

Hellsten piti viime vuonna pääsääntöisesti taukoa kilpailemista, mutta ajoi kerhojoukkueiden SM-kilpailun Vantaalla sijoittuen VMK:n joukkueen kanssa hopealle. Mies kellotti myös useamman pohja-ajan erikoiskokeille ja osoitti taitojensa olevan edelleen tallella.

– Fiilis on kyllä makea, kun pääsin takaisin Kytönen Motorsportin ’perheeseen’, iloitsee Hellsten. – Minulla ei ole vielä lähtenyt kauteen valmistautuminen käyntiin ihan oikealla tavalla, kun tämä tilaisuus tuli aika nopeasti. Tarkoitus on tietenkin tehdä parhaani ja nauttia ajamisesta. Katsotaan sitten kauden jälkeen mitä saatiin aikaiseksi.

Nuorempaa sukupolvea edustamaan liittyy Roni Salin, joka panostaa nyt täysillä myös enduroon. Salin ajaa enduron EM- ja SM-sarjat kokonaisuudessaan sekä kalenteriin sopivat WESS -osakilpailut ja Cross Countryn SM-kisoja.

– Tavoitteena on saada talvikisoista kokemusta ja hyviä suorituksia alle, jotta saadaan homma heti oikeille raiteille. Loppukaudesta voidaan sitten katsoa, jos pääsisi mitaleillekin, Salin kertoo. – Enduron EM-sarjasta lähdetään hakemaan ennen kaikkea kokemusta, mutta totta kai myös vertaamaan omaa tasoa kansainvälisesti. Hienoa on, että takana on ammattitaitoinen tiimi, jonka kanssa uskon, että kokonaisuudesta saadaan hyvin toimiva.

Tämän vuoden enduron Euroopan mestari Roni Kytönen ottaa askeleen eteenpäin ja ajaa enduron EM-sarjan Junior E1 -luokassa 250 kuutioisella 4-t pyörällä.

– Kilpailu kovenee, mutta uskon Ronin mahdollisuuksiin, sillä kehitystä on tapahtunut paljon, kommentoi Leppälaakso nuoren Kytösen tulevaa kautta.

Kytönen itse asettaa tavoitteekseen Euroopan mestaruuden uusimisen sekä ensimmäisen enduron A1-luokan Suomen Mestaruuden.

– Lisäksi tulen ajamaan joitain WESS-sarjan osakilpailuja. Hyvällä fiiliksillä lähdetään kauteen ja kohta päästään aloittamaan varsinaiset treenitkin ensi kautta varten, Kytönen kertoo.

Uusina kuljettajina Kytönen Motorsportin endurotiimissä nähdään hyvää vauhtia kehittyvät Juupaluoman veljekset Peetu ja Pyry. Molemmat heistä ajavat Husqvarnan TX125 -pyörillä sekä enduron EM-sarjaa U21 -luokassa että nuorten SM-sarjaa mitalitavoittein. Veljeksistä Peetu ajaa mahdollisuuksien mukaan myös Cross Country -kilpailuja sekä muutaman MX125 -motocross -kisan.

– Todella hyvillä fiiliksillä odotan tulevaa kautta, Pyry Juupaluoma avaa tunnelmiaan. – Tavoitteena on nousta mahdollisimman nopeasti A-luokkaan ja saavuttaa siellä hyviä tuloksia.

Kytönen Motorsportin endurotiimi koostuu pääosin nuorista kuljettajista, joita on tarkoitus auttaa uralla eteenpäin. Kaksi kautta maailmalla ajanut Roni Kytönen yhdessä jo enemmän kokeneen Hellstenin kanssa tuovat tasapainoa sekä korvaamatonta tukea nuoremmille.

– Kokoonpano näyttää hyvältä ja uskon, että tulostakin syntyy. Meillä on olemassa tarvittavat resurssit ja kilpailukykyinen kalusto. Tästä haluan kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita, Leppälaakso kommentoi.

 

Kytönen Motorsport vahvalla kolmikolla Motocrossin SM-sarjaan

Motocrossissa Kytönen Motorsportin tiimi koostuu kolmikosta Juuso Matikainen, Roni Kytönen ja Roni Salin. Myös tavoitteet ovat selvät: MX1- ja MX2-luokkien Suomen Mestaruudet. Kaudella 2018 MX1-luokassa SM-hopealle ajaneelle Juuso Matikaiselle kausi 2019 Kytönen Motorsportin väreissä on miehelle peräti kuudes putkeen.

– Tavoitteena on kehittyä kuljettajana sekä parantaa tuloksia kaudesta 2018. Tällä hetkellä on tehty kovaa fysiikkatreeniä ja se maistuu sekä kulkee hyvin, kovana harjoittelijana tunnettu Matikainen kertoi.

Tulevalla kaudella määrällisesti kilpailuja tulevat urakoimaan tiimin molemmat Ronit, Kytönen ja Salin, jotka osallistuvat kokonaisuudessaan myös motocrossin SM-sarjaan. Tänä vuonna MX2-luokassa hopealle ajanut Kytönen jatkaa samassa luokassa ja lähtee jahtaamaan Suomen Mestaruutta. Salin puolestaan kilpailee Matikaisen tavoin Husqvarna FC 450 -pyörällä MX1-luokassa.

– Tulevalla kaudella on tosiaan ajettavaa vähän enemmän mitä aikaisempina vuosina. Enduron lisäksi ajan motocrossin SM-sarjan MX1-luokassa ja tavoite olisi olla loppukaudesta mitaleilla, Salin kertoo.