Käsittelymme kohteena oleva vuosimallin 1925 Brough Superior 100 SS Alpine Grand Sport on myynnissä Mecum Auctionsin huutokaupassa Las Vegasissa tammikuussa 2019. Pyörässä on 998 kuutiosenttimetrin moottori, ja se on myyty alunperin Saksaan. Pyörä on tullut huutokauppaan osana Tukholman MC Collectionin poismyytävää kokoelmaa, eikä sen hinta-arviota kerrota Mecumin sivuilla.
1925 Brough Superior SS100:aa pidetään laajasti yhtenä maailman kauneimmista koskaan valmistetuista moottoripyöristä. Se on designin mestariteos ja tunnustetun maestron, George Broughin, työn ja osaamisen tulos.
Brough kasvoi aikanaan moottoripyöräilyn parissa, sillä hänen isänsä William rakensi erinomaisia moottoripyöriä. Niin pian kuin George Brough pystyi laillisesti osallistumaan rata- ja kestävyyskisoihin 1910-luvulla, hän alkoi ajaa kilpaa tehdaskuljettajana. Hän niitti mainetta ylivertaisena kuskina ja voitti säännöllisesti isänsä rakentamilla pyörillä.
Ensimmäisen maailmansodan aikana hän kehitti ajatusta siitä, miten rakentaa maailman parhaimmat ja nopeimmat moottoripyörät. Hänen isänsä ajatukset eivät olleet yhteneväiset, joten Brough perusti oman tehtaan rakentaakseen äärimmäisiä moottoripyöriä, joita kutsui Brough Superioreiksi. Ehkä paras käännös sanalle "superior" on "ylivoimainen" tai "ylivertainen".
Perheestään huolimatta Brough pysyi uskollisena näkemyksilleen ja osoittautui yhtä hyväksi suunnittelijaksi kuin kuljettajaksi. Hänen ensimmäiset Brough Superiorinsa vuodelta 1919 tekivät vaikutuksen isoilla, pyöreillä, niklatuilla polttoainetankeillaan, jotka oli asennettu ylärunkoputken päälle - ensimmäisenä koko teollisuudenalalla.
Se ei jäänyt ainoaksi Broughin uraauurtavaksi keksinnöksi. Toinen oli lähivaloin varustettu etuvalo sekä sivuseisontatuki monen muun asian lisäksi.
Brough Superiorien moottoreina käytettiin aina kilpakoneita, jotka oli huolellisesti viritetty tehtaalla, jotta ne varmasti olivat teiden nopeimmat moottoripyörät. George Brough itse kilpaili eri kisatapahtumissa, erityisesti pikasprinteissä, joissa hänellä oli 51 voittoa 52 mahdollisesta. Ne hän voitti vuosimallin 1922 SS80-sivuventtiilimoottorisella prototyypillä. Sen kaksinokka-akselisen JAP KTOR -moottorin hän oli virittänyt kulkemaan yli 100 mailia, 160 km/h. Se oli ensimmäinen sivuventtiilipyörä, joka pystyi yli 160 km/h nopeuteen.
Kun kannen yläpuolisilla venttiileillä varustettu JAP KTOR -moottori esiteltiin, siitä tuli vakiomoottori uuteen huippumalliin, SS100:n.
Koska Brough alkoi osallistumaan ja voittamaan tärkeitä kilpailuja ja teki yhteistyötä kisakuskien kuten Bert LeVack ja Joe Wright kanssa, hän pystyi vaatimaan erikoiskomponentteja pyöriinsä osatoimittajiltaan. Niihin leimattiin usein merkintä SB - Special Brough. Siten hänen kisamoottoriset JAP KTOR -kannen yläpuolisilla venttiileillä varustetut V-twininsä vuonna 1925 olivat nopeimpia koko teollisuudenalalla. George Brough vaati niihin erityiskiertokankia sekä erikoisterästä käytettäväksi vetoakselissa, mikä teki niistä kestävämpiä kuin mistään muusta KTOR:ista.
Hän sai saman kohtelun osakseen Sturmey-Archerilta vaihdelaatikkojen osalta. Niissä käytettiin erikoisteräksiä rattaissa ja akseleissa, ja niissä oli aina SB-leima tämän takuuna. SS100-mallissa käytettiin aina HW (heavyweight) vaihdelaatikkoa vakiona, mutta kuuteen pyörään asennettiin SHW (super heavyweight) erikoiskisoihin osallistumista ja ennätysten murskaamista varten.
Jokaisen SS100-mallin mukana ensimmäisestä vuonna 1924 valmistetusta alkaen tuli tehtaan sertifikaatti, joka todisti, että juuri sillä kyseisellä yksilöllä oli ajettu Brooklandsin radalla yli 160 km/h. Se teki mallista nopeimman tiekelpoisen moottoripyörän maailmassa ja ylipäätään aikakautensa nopeimman ajoneuvon.
Oikeastaan mikään ei saavuttanut sitä, koska se oli myös hyvä käsiteltävä, mikä teki siitä Brooklandsin kuninkaan moneksi vuodeksi. Tehdas sai luvan laillisesti mainostaa Broughia "moottoripyörien Rolls-Roycena" sen jälkeen, kun eräs Motor Cycle -lehden koeajaja kertoi sen olevan sellainen. Tosin sen lisäksi vielä Rolls-Roycen tehtaan viralliset edustajat kävivät tutustumassa Brough Superiorin tehtaisiin ennen kuin myönsivät lopullisen luvan.
Varhaisten SS100-mallien maine on verraton, ja ne ovat edelleen erittäin haluttuja, suorastaan himoittuja. Tästä johtuu se, että niin moni niistä on vielä "hengissä", status topten-listoilla designin ja nykyiset korkeat myyntihinnat. Varhaisimmat SS100:t, Bert LeVackin kehittämällä KTOR-kisakoneella hänen vielä oltuaan kehityssinsinöörinä JAP:illa, ovat halutuimpia, koska ne ovat kevyimpiä ja puhtaimpia esimerkkejä lajissaan.
Jokainen SS100 oli mittatilaustyönä tehty asiakkaan mieltymysten mukaan, mutta varhaisimmat ovat kompromissittomimpia ja henkeäsalpaavan kauniita.
Mecumin huutokaupassa myynnissä oleva 1925 Brough Superior SS100 Alpine Grand Sport on dokumentoitu Brough Superior Clubin toimesta. Se on alunperin toimitettu Kölniin Saksaan asiakkaalle 21. päivänä marraskuuta 1925. Rungon numero on 813, ja moottori on KTOR/T 4910, HW-vaihteiston numero on 135411.
Ensimmäinen ostaja vaihtoi tämän SS100-mallin tehtaalla 20.3.2026 uuteen SS100-malliin.
Sen jälkeen pyörästä ei ole tietoa ennen kuin vasta vuonna 1965, jolloin Allan Burgess Cheshirestä osti pyörän. 1973 se myytiin mr. Potterille, ja sitten Kanadaan vuonna 1976. 1986 se ilmiintyi Ruotsiin, ja 1994 sen ostivat MC Collectionin Bengt Erlandson ja.
Lisätietoja pyörästä Mecumin sivuilta täältä.