– Aiomme pitää ikonisen brändin tuotannossa erikois- ja tehoversioin, kertoo Bill Melvin. Hän on innokas motoristi, ja johtaa yritystä, jonka hankki haltuunsa 2016.
Kun suuren mittakaavan tuotanto EBR:n Wisconsinin tehtaalla päättyi 2017, Melvin siirsi pienen mittakaavan tuotannon e-kauppansa varastoon Grand Rapidsiin Michiganiin. EBR, jonka hallussa ovat myös alkuperäiset toimistot East Troyssä Wisconsinissä, on huolehtinut sekä yksityisasiakkaiden että jälleenmyyjien varaosatarpeiden täyttämisestä siitä lähtien.
Nyt EBR aikoo pitää ikonisen brändin elossa kaduilla ja aloittaa tuotannon. Yritys toi kaksi huippuasentajaansa Grand Rapidsiiin, missä he rakentavat käsin kolme eksoottista EBR 1189 superbikea, jotka pystyvät kisakunnossa yli 185 mailin 297 km/h tuntinopeuteen.
– Lähestymistapamme on pitää valmistus boutiguetyyppisenä ja korkean suorituskyvyn versioina Bugatin, Lotuksen tai Koenigseggin malliin, Melvin kertoo. – Uusia päivityksiä ja moottoripyöriä on suunnitteilla vuodelle 2019.
Moottorinrakentaja Eric Weber “Eroc” ja alustan rakentaja Elliot Malzahn saivat juuri viimeisteltyä ensimmäiset kolme versiota pyöristä. Niiden katteisiin tulee kustomoitu maalipinta paluujuhlan kunniaksi. Weber aloitti moottoripyörien kokoamisen Buellin tehtailla 1996 ja Malzahn 2000.
– On hienoa nähdä ikoninen perintö Erocin ja Elliotin kokeneissa käsissä, Melvin sanoo. – Olemme onnekkaita sen suhteen että kokeneiden työntekijöiden tiimi pysyy mukana pitämässä ainoan amerikkalaisen superpyörän tuotannossa. Saimme juuri vuoden 2019 EPA sertifiointimme.
Erik Buellin suunnittelema moottoripyörä on uniikki sikäli, että sen tankki on upotettu alumiinirunkoon pitämään massapainopiste mahdollisimman matalalla. Etupään jarrulevy on vanteen kehällä, ja siinä on 8-mäntäinen sisältä ulospäin satula maksimoimassa pysähtymistehoa.
Käsinrakennettu 1190 V-twinmoottori tuottaa 185 hevosvoimaa 10 600 rpm. Pyörien lopullinen hinta määräytyy asiakkaan valintojen mukaan.
Yritys on osa Erik Buellin 35-vuotista perintöä. Buell oli kilpa-ajaja ja tunnettu suunnittelija Harley-Davidsonilla ja Buell Motorcycle Companyssä 1980-luvulla. Buell käynnisti EBR:n 2010.
Melvin ja hänen isänsä Bill Melvin Senior ovat innokkaita moottoripyöräharrastajia teollisuusasiantuntijoita, jotka ovat olleet mukana Cannondalen mp-tehtaan, vuonna 2004 Indian Motorcyclen mp-tehtaan ja 2009 American Ironhorse Motorcycle -tehtaan myynnissä sekä Buellin tehtaan myynnissä 2010 sekä avustaneet teollisuudenalaa vastaavissa asioissa.
EBR:stä lisää yrityksen kotisivuilla täällä.