Perustaltaan vuosimallin 2019 Kawasaki Versys 1000 on tunnistettavissa mallisarjansa edustajaksi, mutta pyörään on tehty melko paljon muutoksia. Muotoilun yleiskieli muistuttaa muita kanssasisariaan ja pyörässä on myös H2-mallissa ensi kerran esitelty itsestään korjautuva maalipinta.
Moottoria on uusittu, mutta se on kuten aiemminkin, nestejäähdytteinen rivinelikko, jonka kuutiotilavuus on 1043 cc. Sen teho on 120 hv / 9000 rpm ja huippuvääntö 102 Nm / 7200 rpm. Vääntöä on aiempaa enemmän koko kierrosalueella, mutta erityisesti ala- ja keskikierroksilla. Sähköisesti ohjatut kaasuläpät mahdollistavat vakiovarusteisen vakionopeudensäätimen. Samalla moottorin antama vaste on herkkä kaikilla kaasukahvan asennoilla.
Pyörässä on myös avustava / luistokytkin.
Perusversion paino tankattuna on 253 kg ja SE:n 257 kg. Painoa on siis melkoisesti, kun siihen vielä laskee mukaan sivu- ja takalaukut. Pääasiallinen käyttötarkoitus tällä seikkailuhenkisellä pyörällä onkin varmaan pysyä asvaltilla ja hiekka- sekä sorateillä.
Polttoainetankin tilavuus on puolestaan 21 litraa ja istuinkorkeus 840 mm.
Vaikka rengaskoko on sporttinen ja ketterän käsiteltävyyden mahdollistava 17 tuumaa sekä edessä että takana, jousitus on pitkäiskuinen. Valmistaja kertoo, ettei sitä ole suunniteltu varsinaisesti offroad-ajoon, mutta se on pitkäiskuinen sen varmistamiseksi, että maailman turuilla pystyy huoletta ajamaan huonoimmillakin teillä.
Pysty ajoasento takaa mukavan ajon ja hyvän pyörän hallinnan.
SE-mallissa paljon elektroniikkaa
Siinä missä perustonnissa on perinteinen jousitus, SE-mallissa on KECS eli Kawasaki Electronic Control Suspension, sähköisesti säätyvä jousitus. KECS mukautuu tie- ja ajo-olosuhteisiin reaaliaikaisesti ja takaa ideaalin vaimennuksen. KECSissä on myös sähköisesti säätyvä esijännitys, jonka voi valita kolmesta moodista: kuljettaja, kuljettaja ja matkatavarat sekä lisäksi kyytiläinen ja matkatavarat.
Molemmissa malleissa on radiaalisti asennetut etujarrusatulat ja 310 milliset levyt.
Uutta on myös KCMF eli Kawasaki Cornering Management Function, joka ottaa palautteen Boschin inertiamittausyksiköstä ja hoitelee myös kaarrejarrutukset lukkiutumattomasti, samoin kaarteissa tehtävät kiihdytykset sutimattomasti. SE:ssä järjestelmä huolehtii myös KECSin toiminnasta, molemmissa KIBS:istä, eli Kawan älykkäistä kaarteissa lukkiutumattomista jarruista.
SE:ssä on myös neljä eri ajotapavalintaa vakiona, Sport, Road, Rain ja Rider, jonka kuljettaja voi säätää haluamakseen. Valinnat säätävät sekä KTRC:tä, KECSiä, tehontuottoa että jousitusta vastaamaan tilanteen mukaan valittua ajotapaa.
SE:n ominaisuusvalikoimassa on myös ylös ja alas toimiva shifteri.
Molempien mallien tuulilasin korkeuden säätö on hoidettavissa kuljettajan paikalta.
Ajo- ja pysäköintivalot on toteutettu LEDEin, ja SE-mallissa on lisäksi LED-kaarreajovalot. Kiinteästi asennetut kolme lediä syttyvät sitä mukaan, kun kallistusta tulee lisää ja tarjoavat näin näkyvyyttä suuntaan, johon ollaan ajamassa.
Pyörä on varustettu myös virran ulosotolla.
SE-mallissa on Bluetooth. Se mahdollistaa kuljettajan älypuhelimen yhdistämisen appin avulla pyörään.
Molemmissa malleissa on uusi mittaristo, jonka analogista kierroslukumittaria on perusmallissa täydennetty LCD-näytöllä ja SE-mallissa korkeatasoisella TFT-täysvärinäytöllä.
Saatavilla olevat värit Versys 1000:ssa ovat Pearl Stardust White / Metallic Spark Black ja Candy Steel Furnace Orange / Metallic Spark Black. Versys 1000 SE:n värivaihtoehdot ovat puolestaan Emerald Blazed Green / Pearl Storm Gray sekä Metallic Flat Spark Black / Pearl Flat Stardust White.