Ducatin omia sanoja lainataksemme, "nyt on viimeinen mahdollisuus omistaa palanen moottoripyöräilyn historiaa". Viimeiset kaksisylinteriset 1299 Panigale R Final Editionit on jo toimitettu Ducatin jälleenmyyjille. Kyse on pyörämallista, joka tekee kunniaa moottorille, jolla on kirjoitettu eräät jännittävimmistä luvuista Superbiken MM-kisoissa.
Pyöriä on valmistettu rajoitettu 1299 kappaleen numeroitu erä. Jokaisen pyörän mukana tulee alkuperätodistus.
Ducati 1299 Panigale R Final Edition on Euro 4 -määräykset täyttävä täysin maantiekelpoinen sporttipyörä. Tehoa siitä lähtee 209 hv 11 000 kierroksella minuutissa, ja vääntöä 14,5 Nm 9000 rpm. Siinä on kevyempi kampiakseli ja sen kiertokanget sekä imu- ja pakoventtiilit on valmistettu titaanista. Kuten Superbike-pyörissä, halkaisijaltaan 116-milliset männät jytistelevät teräksisissä sylinteriputkissa.
Ducatin kilpaosaston kanssa kehitetty ultrakompakti monokokkirunko pitää sisällään ilmansuotimen kotelon ja esittää merkittävää roolia siinä, että 1299 Panigale R Final Editionin kuivapaino on saatu puristettua 179 kilogrammaan.
Pyörässä on Öhlinsin mekaaninen alusta.
Final Editionissa on mekaanisesti ja teknisesti erittäin edistyksellinen ja kevyt täystitaaninen Euro 4 -standardit täyttävä Akrapovičin pakoputkisto kahdella vaimentimella. Putkisto on tismalleen samanlainen kuin juuri esiintymisensä Superbiken MM-sarjassa päättäneessä Panigale R:ssä.
Elektroniikkapaketti pitää sisällään Boschin inertiamittausyksikön (IMU), ja siinä on kaarre-ABS, wheelienesto, sutimisenesto sekä moottorijarrutuksen säätö. Nämä on linkitetty esivalittuihin ajotapavalintoihin, mutta kuski voi myös personoida ne haluamallaan tavalla.
Mikäli kiinnostusta malliin on, kannattaa kysellä suoraan Ducatin Suomen maahantuojalta. Jatkossa isot Panigalet on varustettu V4-moottorein, joten tässä mallissa oikeasti on isoa historian siipien havinaa.