Waymon blogikirjoituksessa yrityksen pääjohtaja John Krafcik kertoo, että onnettomuuden syynä oli se, että testikuljettaja otti haltuunsa ajoneuvon vain hetki ennen onnettomuutta. Toinen auto vasemmalta kaistalta kiilasi Waymon auton eteen, jolloin testikuljettaja otti ajoneuvon kontrollin ja käänsi oikealle väistääkseen onnettomuutta. Valitettavasti väistöliikettä tehdessään auton kuljettaja ei huomannut moottoripyörää, joka oli juuri siirtynyt tälle kaistalle ja seurauksena oli onnettomuus.
Krafcik käsittelee onnettomuutta malliesimerkkinä tapahtumasta, jonka itsestään ajavan auton teknologia olisi pystynyt estämään. Hänen mukaan Waymon tekoäly (AI, Artificial Intelligence) näkee 360 astetta ympärilleen. Tapahtuman simulaatioissa tekoäly olisi tiennyt moottoripyörän olemassaolosta, jolloin auto olisi hidastanut pikemminkin kuin siirtynyt oikealle.
– Ihmiset joutuvat usein tekemään sekunnin murto-osassa päätöksiä vajavaisin tilannetiedoin, blogissa todetaan. – Tämänkaltaiset sattumukset ovat sellaisia, jotka motivoivat kaikkia meitä Waymolla työskentelemään ahkerasti ja turvallisesti tuomaan teknologiamme teille, koska tämänkaltaiset tilanteet ovat sellaisia, joita itsestään ajavat autot pystyvät estämään.
Waymon auto oli onnettomuudessa myös toukokuussa. Kyseinen auto oli niinikään ihmiskuljettajan ohjauksessa. Teslan ja Uberin autonomisesti ajaneet autot ovat aiheuttaneet myös kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
– Julkisilla teillä testaaminen on elintärkeää turvallisen autonomisesti ajavan teknologian kehitystyölle, Krafcik toteaa blogissa. – Olemme pahoillamme siitä, että yhteisön jäsen loukkaantui törmäyksessä yhden autoistamme kanssa.
Waymo on entinen uudelleen nimetty Googlen autonomisesti ajavien autojen yksikkö.